خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

7 ماده غذایی با خاصیت خنک کنندگی در فصل گرما


این 7 غذای خنک‌کننده‌ تابستانی با طعم تازه و افسانه ای خود حرارت غذاهای فصل تابستان را دفع می کنند و برای شما به منظور جلوگیری از گرمازدگی مفید هستند.

هرچه روزهای تابستان طولانی تر و گرم تر می‌شوند خنک ماندن در گرمای شدید گاهی تقریباً غیرممکن می شود. خنک ماندن جز از طریق نوشیدنی‌های خنک و دستگاه تهویه‌ی هوا می تواند به غذاهایی که می‌خورید نیز بستگی داشته باشد. این در حالی است که برای ما دشوار است به زمانی لذت بخش تر از تابستان برای خوردن فکر کنیم.

این فصل درخشان، از غذاهای رنگارنگ و فراوان فصلی و تازه، از توت‌های رسیده و آبدار گرفته تا گوجه نگینی‌های گوشتی و آبدار، برخوردار است. یک امتیاز ویژه هم وجود دارد؛ بسیاری از سبزیجات و میوه‌های فصلی تابستان از این جهت که به ما کمک می کنند تا با وجود درجه حرارت رو به افزایش هوا، دمای بدن را پایین و خنک نگه‌داریم بسیار عالی هستند. در اینجا 3 دسته میوه‌ و سبزی خنک آورده شده است که به شما کمک می‌کنند با وجود گرمای رو به افزایش، خنک و پر انرژی بمانید.

میوه‌های خنک

میوه‌هایی که دارای آب فراوان و مواد غذایی و آنتی اکسیدان های ضروری هستند بهترین منبع برای خنک ماندن در تابستان می‌باشند. این میوه‌ها شامل انگور، سیب، گلابی، هلو، توت، میوه‌ی اژدها و میوه‌ی ستاره ای هستند. مخصوصاً هندوانه، طالبی و خربزه و مرکباتی مانند پرتقال نیز بسیار خوب هستند. میوه‌ها می‌توانند با روش‌های متفاوتی در رژیم شما گنجانده شوند. فقط آن‌ها را در یک سالاد تابستانی بریزید، برای تهیه یک اسموتی سالم با شیر یا ماست ترکیب کنید، و یا آن‌ها را تنها به عنوان میان وعده در صبح میل نمایید.

هندوانه

هیچ چیز مانند یک تکه‌ی بزرگ هندوانه تابستان را برای شما عوض نمی‌کند. هندوانه خوراکی مورد علاقه‌ی دوران کودکی است که زمان آن رسیده تا آن را به رژیم غذایی خود برگردانید. هندوانه از 90 درصد آب تشکیل شده است و کمک می‌کند در گرما بدنتان آب کافی داشته باشد. بعلاوه هندوانه شامل مقدار زیادی ویتامین a و c بوده، چربی نداشته و شامل لیکوپن (آنتی اکسیدانی که به جلوگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند) است.

آب هندوانه خنک

امتحان کنید: برای تهیه یک سالاد دفع حرارت، تکه‌هایی از هندوانه را با پنیر فتای خردشده، مقداری روغن زیتون، سرکه بالزامیک و برگ‌های تازه‌ی ریحان ترکیب نمایید.

طالبی و خربزه

خربزه نیز دارای آب زیادی است و کمک می‌کند در گرمای زیاد و دمای بالای هوا آب بدنمان حفظ شود. طالبی و خربزه هر دو کالری کمی داشته و پتاسیم فراوانی دارند. اگرچه این دو، منبع غنی مواد غذایی نیستند اما میزان کم پروتئین، چربی و کربوهیدرات، آن‌ها را برای کاهش وزن، دیابت، فشارخون و اختلالات قلبی و عروقی ایده آل می‌کند. خربزه همچنین به عنوان یک داروی ادرارآور تلقی می‌شود که به دفع سموم ناخواسته در بدن کمک می‌کند.

امتحان کنید: برای درست کردن یک سوپ خنک تابستانی، خربزه یا طالبی را پوره کنید. برای چاشنی دادن به آن خامه‌ی غلیظ و برگ‌های نعناع بیفزایید تا خاصیت خنک‌کنندگی آن افزایش یابد.

مرکبات

مرکبات شامل پرتقال، گریپ‌فروت، لیمو و لیموترش از جمله خنک‌کننده‌ترین میوه‌ها هستند. این میوه‌ها صرف نظر از طعم خوبشان، می‌توانند سلامت شما را حفظ کرده و سبب شوند جوان تر به نظر برسید. مرکبات غذایی بسیار خوب برای سلامت پوست هستند، زیرا دارای مواد گیاهی بسیاری هستند که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند، از جمله فلاوانون ها، آنتوسیانین ها، پلی فنول ها و ویتامین C. همچنین مرکبات در عمل هضم بسیار اهمیت دارند، زیرا به تجزیه غذاهای سنگین و چرب کمک می‌کنند.

مرکبات - میوه های خنک کننده

امتحان کنید: هر روزتان را با یک لیوان آب لیموی خنک شروع کنید. این نوشیدنی اسیدی به شما کمک می‌کند سیستم بدن خود را تمیز کرده و به آن انرژی بخشید.

سبزیجات خنک

منابع فراوانی از سبزیجات وجود دارند که به کم کردن دمای بدن در هنگام اوج گرفتن گرما کمک می‌کنند. بهترین نمونه‌ها خیار، تربچه، کاهو، سبزیجاتی مانند اسفناج و منداب، و سبزیجات تازه مانند نعناع می‌باشند. همه‌ی این‌ سبزیجات دارای مقدار فراوان آب بوده و می‌توانند خون را رقیق کرده و به بدن کمک کنند تا گرما آزاد کند که این عمل اثر خنک‌کننده دارد.

راه‌های بی‌شماری برای ترکیب این سبزیجات در رژیم غذایی‌تان وجود دارد. فقط کافی است تا آن‌ها را در سالاد تابستانی خود بریزید، در یک کاغذ برنج بپیچید تا رول‌های سبزیجات به سبک تایلندی درست کنید، و یا آن‌ها را در سوپ سرد گازپاچو پوره کنید.

خیار

مقدار فراوان آب در خیار، همراه با طعم تازه و ترد این سبزی، آن را تبدیل به یک سبزی تابستانی عالی کرده است. خیار به خاطر خواص دارویی خود نیز مورد توجه است. خیار همچنین خاصیت ادرارآوری دارد (خصوصاً در ماه‌های گرم تابستان مفید است) که سبب می‌شود مواد سمی از بدن خارج‌شده و پوست و بافت بدن شما را نیز سالم نگه می دارد. خیار دارای کالری کم و مقدار کمی قند، کربوهیدرات و چربی است. همچنین این سبزی دارای مقدار زیادی ویتامین b، فسفر، کلسیم، روی و دیگر مواد معدنی است.

امتحان کنید: خیارهای خردشده را روی ساندویچ یا برگر گذاشته و یا با ماست، لیمو و نعناع ترکیب کنید.

تربچه

باعث تأسف است که تربچه دست کم گرفته می‌شود. به این میوه تابستانی با پوست ارغوانی مایل به قرمز و ماده‌ی داخلی سفید ترد و خوش‌طعم اهمیت لازم داده نمی‌شود. تربچه دارای آب فراوان بوده و منبع غنی ویتامین c می‌باشد که این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهاب دارد. همچنین تربچه منبع غنی پتاسیم است که خطر سنگ کلیه را کم کرده و مواد معدنی مانند گوگرد، آهن و ید دارد.

تربچه نقلی

امتحان کنید: یکی از روش‌های دلخواه برای استفاده از این یاقوت تابستانی برش زدن آن به تکه‌های نازک و ترکیب با سبزیجات یا ریختن در سالاد پاستای سرد است.

نعناع

نعناع و سوسنبر هر دو خاصیت خنک‌کننده و آرامش‌بخش دارند، و رایحه‌ی تند آن ها در هنگام گرما می تواند کمبود انرژی را در شما از بین ببرد. این ماده قبلاً توسط گیاه‌خواران استفاده می شده است تا چای گیاهی، سنبل‌الطیب، پماد و محصولات دیگری بسازند که سبب آرامش ذهن و بدن می‌گردد. بعلاوه نعناع به سوءهاضمه و التهاب که اغلب در روزهای تابستان ما را آزار می‌دهند کمک می‌کند.

امتحان کنید: با فرو کردن کیسه‌های چای سبز در آب جوش و سپس خنک کردن آن برای خود چای سرد نعناعی تهیه کنید. پس از خنک کردن چای به آن شکر، تکه‌های لیمو و مقداری برگ نعناع برای خنک کردن اضافه نمایید.

توصیه هایی ساده‌تر برای کمک به شما جهت خنک ماندن در تابستان

خام بخورید

زمانی که گرما افزایش می‌یابد چه کسی دوست دارد در آشپزخانه باشد؟ خوشبختانه برای ما میوه‌ها و سبزیجات خام یک غذای تابستانی عالی هستند و نیاز به آماده کردن نداشته و یا کار کمی دارند. اگر باید غذا بپزید به روش‌های آشپزی سریع فکر کنید، از جمله بخارپز کردن، سفید کردن و سرخ کردن سریع.

ادویه زدن

این مسئله‌ اتفاقی نیست که بیشتر مردمی که در نواحی گرم دنیا هستند غذاهای ادویه دار زیاد می‌خورند. مقدار متعادل از ادویه‌هایی مانند زنجبیل تازه، فلفل قرمز، کاین و فلفل سیاه در ابتدا شما را گرم می‌کنند اما در واقع به خنک شدنتان کمک می‌کنند. مقداری فلفل قرمز به ماهی بریان شده یا آبی که مرغ را در آن می‌خوابانید اضافه کنید و یا با زنجبیل تازه رنده شده، روغن کنجد، سویا و سرکه‌ی سفید، سرکه‌ی خنک‌کننده درست کنید.

مایعاتی که می‌خورید را هوشمندانه انتخاب کنید

حفظ آب بدن با نوشیدن مقدار فراوان آب در ماه‌های گرم تابستان بسیار اهمیت دارد. بسیاری از علائم گرمای زیاد تابستان (سرگیجه، خستگی، عدم تمرکز) مرتبط با کم آبی شدید است. اگرچه ثابت شده است که نوع مایعی که می‌نوشید نیز مهم است.

نوشیدنی‌های ورزشی (سرشار از سدیم و شکر) می‌توانند کم آبی شما را بدتر کنند، و غذاها و نوشیدنی‌های خیلی سرد (مانند بستنی) نیز می‌توانند با هضم و تعریق که مکانیسم خنک‌سازی طبیعی بدن هستند واقعاً تداخل داشته باشند.

بنابراین اگرچه بسیار وسوسه برانگیز است که برای فرار از گرما بستنی لیس بزنید، اما یک تکه لیمو بهتر است. کمی هوشمندی و رژیم غذایی سرشار از غذاهای خنک کننده بهترین انتخاب شما برای راحت بودن در تابستان است. حالا تنها کاری که باید انجام دهید این است که از کرم ضد آفتاب استفاده کرده و از روزهای فراغت خود لذت ببرید.

برگرفته از :  7ماده ی غذایی کمک کننده برای غلبه بر گرما – لیندسی ایوانز (Lindsay Evans)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد