خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

زن و اقتصاد مقاومتی


سکینه نوری تیرتاشی


بالای همه سربرگ های نهادها و سازمانهای اداری شعار سال تعیین شده توسط مقام معظم رهبری نقش بسته است اما آیا به اندازه فراوانی شنیداری و دیداری این شعار در جامعه عمل به آن هم به حد وفور رسیده است؟و آیا افراد جامعه خود را در خصوص این شعار مسئول می دانند؟ آیا زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه می توانند در تحقق یافتن این شعار نقشی داشته باشند ؟ پرداختن به موضوع پر اهمیت اقتصاد از سوی مقام معظم رهبری به امسال خلاصه نمی شود و ایشان برای نشان دادن اهمیت این موضوع  همواره  اقتصاد و پرداختن به آن را از موضوعات پر اهمیت بیانات خود عنوان کرده اند و در قالب شعار سال و یا در سخنرانی های خود به آن پرداختند.

ایران از جمله کشورهایی است که در مرحله خودیابی قرار دارد و سالهاست برای استفاده بهتر از منابع و داشته هایش به آزمون و خطا می پردازد اما چند سالی است که به واسطه  سایه تحریم های غیر منصفانه ای که بر کشور  سایه افکنده بود  این کشور تمایل دارد در بسیاری از زمینه ها به تامین کننده نیازهای خود تبدیل شود و برای ثابت ماندن بر آرمانهای انقلابی خود کمتر به واردات و فروش منابع تکیه داشته باشد.اما زنان چه نقشی در  تحقق اقتصاد مقاومتی دارند؟آیا زنان می توانند در این زمینه تاثیر گذار باشند؟ آیا می توان درصد بالای تحصیل زنان در دانشگاهها را  به عنوان راهکاری مثبت در زمینه اقتصاد مقاومتی تلقی کرد؟

بیاییم نگاهی به نحوه درونی شدن زنانی بیاندازیم  که جمعیت قابل توجهی از آنان در حال حاضر  در سنین جوانی و میانسالی قرار دارند زنان کاملا امروزی که بسیار متفاوت تر از مادرها و مادربزرگ های خود بزرگ شده اند و خواسته های و تفکراتی بسیار متفاوت دارند .

زنان جامعه امروز ایران بسیار سریعتر از مردان جامعه نسبت به مسائل اجتماعی روز کشور و جهان کنجکاوی می کنند  اگر چه هنوز  برای نشان دادن واکنش ترسهای بزرگی از اجتماع دارند اما  نحوه متفاوت درونی شدن هنجارها در آنان زنان امروز جامعه ایران را بسیار خاص ساخته است.

زنانی که تمایل زیادی به پیشرفت در نحوه زندگی خود دارند و نمی خواهند همچون مادربزرگ ها به تقدیر تعیین شده  ایمان داشته باشند  و بسیار مقاوم تر از نسل های گذشته خود هستند و نقش بسیار مهمی را در  جامعه ایفا میکنند هر چند بسیاری از این  اعمال نفوذها در سایه انجام می شود اما زنان نقش بسیار پر اثری  برروی مردان جامعه و نحوه زندگی در  کشور دارند نقشی  که نباید از آن غافل بود.

در حال حاضر اگر یک دختر بخواهد به خانه بخت برود حداقل هزینه ای که برای  تهیه جهیزیه صرف می کند 30میلیون تومان است . این مقدار تنها می تواند برا ی خرید لوازم ضروری و آبرومندانه  یک جهیزیه صرف شود  اما اگر بخواهیم یک جهیزیه کامل را  همراه با  لوازم خانگی مارک دار و اصل خارجی   و برای جا انداختن چشم مادر شوهر آینده در نظر بگیریم  سقفی برای تعیین میزان آن وجود نخواهد داشت. راهکار چیست؟ایا تنها پایین آوردن سطح توقع دختران جوان و آموزش برای آنان کافی است و یا باید تمامی اقشار را نسبت به این مسئله حساس کرد.

یکی از راههای  کمک به اقتصاد مقاومتی می تواند مصرف بهینه و پرهیز از اسراف و استفاده از کالاهای با کیفیت داخلی باشد که  زنان می توانند  در آن نقش موثری داشته باشند .مدیریت داخلی زندگی ایرانی ها معمولا به زنان سپرده می شود و شیوه زندگی اعضای خانواده برگفته از سلیقه زن ایرانی است.پس زن در خانه می تواند فرهنگ صرفه جویی را در اغلب زمینه ها مدیریت کند استفاده مناسب و به جا از انرژی ها  می تواند مانع از صرف شدن هزینه های جاری  خانوار ها و اتلاف این منابع  شود .

تغییر سبک زندگی و زنده نگه داشتن سنت های  خوب زندگی ایرانی نیز می تواند نکته مثبتی در این زمینه باشد. هر چند آمار بالای حضور در اجتماع می تواند نشان دهنده فعال بودن این قشر باشد اما زنان ایرانی باید به این خود باوری برسند که  از زنان دیگر کشورهای جهان عقب نیستند بلکه در بسیاری از زمینه ها از آنان جلوترند هر چند فشارهای مختلفی را تحمل می کنند اما می توانند نقش تعیین کننده ای در خود اتکایی یک کشور داشته باشند اگر زنان امروز  ایرانی بخواهند به خوبی می توانند با پیاده کردن الگوهای درست زندگی بهترین نوع مدیریت را در خانه و جامعه  پیاده کنند .همین که یک زن بتواند به همسر و فرزندان خود امید زندگی بهتر همراه با خود باوری  و اتکا به توانمندی های ملی را  به عنوان یک ایرانی  هدیه کند و گوشزد نماید  بهترین نقش را در اجرای اقتصاد مقاومتی ایفا کرده است .زن وجود پر شکوهی است که به راحتی با دست های زنانه اش می تواند همه زندگی را سامان دهد فقط کافی است او را جدی بگیریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد