خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

محرومیت ۱۰میلیون کارگر از سبد کالای رمضان


در آستانه ماه مبارک رمضان موضوع توزیع سبد کالا مطرح است که بنا به گفته فعالان کارگری از مجموع ۱۲ تا ۱۳ میلیون کارگر حدود دومیلیون نفر سبد کالا دریافت می‌کنند و بیش از ۱۰میلیون نفر محرومند.

به گزارش تسنیم، سال‌هاست که بیش از ۱۱ میلیون کارگر ماه مبارک رمضان را بدون کاهش ساعات کاری و تخصیص سبد کالا یا تسهیلات سپری می‌کنند در مقابل، کارمندان دولت نه‌تنها در ماه مبارک رمضان بلکه در طول سال از این امکانات برخوردارند.

شاید اگر پای درددل کارمندان هم بنشینیم حرف‌هایی برای گفتن دارند اما به‌هرحال سبد کالایی و تسهیلاتی مانند کاهش ساعت کار در ماه رمضان به این قشر تعلق می‌گیرد. هرساله در آستانه ماه مبارک رمضان برخی واحدهای تولیدی و صنعتی کشور و به‌صورت کلی بنگاه‌های مشمول قانون کار بسته‌های غذایی ویژه‌ای را برای نیروهای خود تدارک می‌بینند که برای مصرف در ایام ماه مبارک رمضان به کارگران واگذار می‌شود، اما هستند در این میان، کارگرانی که از همه‌چیز محروم‌اند.

مواد غذایی این بسته شامل برنج، روغن، گوشت، مرغ، حبوبات، رب، ماکارانی، خرما و پنیر است که در برخی کارگاه‌ها از سوی کارفرما به کارگران داده می‌شود. با وجود این، از حدود ۱۳ میلیون کارگر شناخته‌شده و دارای لیست‌های بیمه‌ای کشور، تنها درصد کمی موفق به دریافت این‌گونه حمایت‌ها از کارفرمایان می‌شوند و مابقی تقریباً بی‌نصیب می‌مانند.

در راستای اجرای قانون، کارفرمایان هیچ وظیفه‌ای ندارند و اگر اقدامی می‌کنند در قالب سیاست‌های تشویقی و حمایتی از سوی کارفرماست، اما در مقابل کارگران کارمندانی هستند که در طول سال مورد حمایت هستند.

درعین‌حال، هستند کارفرمایانی که ازنظر مالی مشکلی ندارند ولی اجرای برنامه‌های این‌چنینی را خارج از چارچوب می‌دانند و بیان می‌کنند که مسئولیتی به‌لحاظ قانونی ندارند و تنها جنبه‌های انسانی و نگاه حمایتی از نیروی کار مطرح است.

*درخواست از ربیعی برای طرح حمایت کارگران در مجلس

هادی ابوی، دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران درباره ارائه سبد کالا به کارگران گفت: با توجه به وضعیت فعلی حقوق و دستمزد نیروی کار و وجود مشکلات متعدد معیشتی نیروی کار، جا دارد که کارفرمایان در صورت توان برای این موضوع نیز برنامه‌ریزی داشته باشند.

دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با اشاره به اینکه بهتر است از طریق اتحادیه‌ها و تعاونی‌های مصرف کارگری سبد کالا توزیع شود، گفت: دولت‌ها تاکنون چنین حمایت‌هایی را از جامعه کارگری نداشته‌اند ولی می‌توانند یارانه‌ای را برای این منظور در نظر بگیرند و یا از طریق تعاونی‌های مصرف کارگری کالاهایی را با تخفیف به جامعه کارگری کشور واگذار کنند و این موارد شدنی است اما نیاز به این دارد که دولت بخواهد و برای آن اعتبار اختصاص دهد.

ابوی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی بازار کار، برخی کارفرمایان قدیمی‌تر این‌گونه برنامه‌های انگیزشی را در دستور کار خود دارند، افزود: درصدی از کارفرمایان هستند که در هر شرایطی که باشند و در بدترین اوضاع اقتصادی هم از نیروهای خود حمایت معیشتی می‌کنند. بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده پیش‌بینی می‌شود که بین ۱.۵ تا ۲ میلیون کارگر بتوانند از بسته‌های کالایی ماه مبارک رمضان که توسط کارفرمایان تهیه می‌شود بهره‌مند شوند. دولت می‌تواند بدون توجه به عملکرد کارفرمایان برای تمام ۱۳ میلیون کارگر کمک‌هایی را ارائه کند یا حداقل با تعیین مرکزی به آنها تخفیف ارائه کند.

دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهار داشت: از وزیر کار می‌خواهیم که موضوع کمک دولت از معیشت کارگران را در دولت مطرح کند تا شاید بتوان برای اولین بار، کمکی از دولت برای تقویت معیشت کارگران در نظر گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد