خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

قیمت یک وعده شام در ماه رمضان +جدول



۱۳۹۵27647
تجارت نیوز: در حالی اولین روز ماه مبارک رمضان گذشت که مردم نسبت به قیمت محصولاتی که بر سر سفره افطارخود می گذارند رضایت نسبی دارند.زمان دوری نبود که در ماه های خاص قیمت ها روند افزایشی به خود می گرفت و برخی از کالاها هم با کمبود مواجه می شد.
مانند مرغ که سازمان های مختلف برای تامین آن در ماه مبارک رمضان برنامه ریزی می کردند اما در نهایت مردم در نیمه دوم ماه مبارک رمضان با کمبود شدید و رشد قیمت آن روبه رو می شدند.سایر محصولات نیز از چنین رویه ای پیروی می کرد.اما با توجه به ثبات نسبی قیمت ها چیدن یک سفره افطار برای یک خانواده تا چه حدودی هزینه دارد؟هر خانواده ای معمولا برای افطار خود چند محصول از جمله خرما، شیر، چای، سبزی، نان و پنیر را انتخاب می کند که اگر بخواهیم برای یک خانواده 4 نفره در نظر بگیریم قیمت آن 16 هزار تومان تمام می شود ولی اگرآش، حلیم، زولبیا و بامیه به این سفره اضافه شود قیمت آن بین 20 تا 25 هزار تومان خواهد بود.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، این در حالی است که در سال های گذشته این قیمت نوسان بیشتری داشت و به طور متوسط قیمت هر سفره افطار 20 هزار تومان برای یک خانواده بود.حال اگر بخواهیم این هزینه ها را در یک سفره شام یا حتی سحری برای یک خانواده 4 نفره ببینیم باز هم قیمت ها نسبت به دوره های گذشته کاهش بیشتری داشته است.در دولت قبل قیمت مرغ در ایام ماه مبارک رمضان تا 8هزار تومان رسیده بود اما اکنون قیمت ها از 5هزار و 800 تا 6 هزار تومان است.اگر در وعده غذایی مرغ پایه اصلی باشد قیمت ها از 25 تا 30 هزار تومان است.حال اگر غذا با گوشت قرمز باشد قیمت ها 35 تا 40 هزار تومان خواهد بود.بر اساس این گزارش همین سفره در دولت قبل بین 5 تا 10 هزار تومان گرانتر بود.
قیمت کالا افزایش نخواهد داشت
علی فاضلی رئیس اتاق اصناف درباره وضعیت قیمت انواع کالاها در ماه مبارک رمضان به خبرنگار ما گفت:با اطمینان کامل می گویم که قیمت کالاها در بازار هیچ افزایشی نخواهد یافت و تمام محصولات به وفور در بازاروجود دارد.بدین جهت مردم نباید نگرانی بابت کمبود کالا و رشد قیمت ها داشته باشند.
وی افزود:سال های گذشته همواره قیمت ها دستخوش تغییر بود و مردم از نوسان قیمت متضرر می شدند.
حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی نیز درباره وضعیت قیمت میوه به خبرنگار ما گفت:سه قلم کالا در ماه مبارک رمضان بالاترین مصرف را دارد.اولین قلم سبزی آش است که نسبت به هفته گذشته با 10 درصد افزایش به علت رشد درخواست از 850 تومان به 1100 تومان رسیده است.هندوانه که از حاشیه شیراز تامین می شود با قیمت بین 1000 تا 1200 تومان عرضه می شود و افزایش قیمتی در این محصول نخواهیم داشت.
اما در مورد خرما به دلیل اینکه هنوز فصل برداشت نرسیده طی هفته اخیر قیمتها 2 هزار تومان گرانتر شده است.بر این اساس خرمای بسته بندی از 6500 تومان به 9هزار تومان رسیده است.وی افزود:قیمت میوه ها از جمله توت فرنگی، زردآلو، گوجه سبز و انگور یاقوتی طی هفته های جاری کاهش پیدا می کند و هر میزان هم که درخواست ها افزایش پیدا کند بازار با کمبودی رو به رو نخواهد شد.در حال حاضر زمان برداشت میوه ها است و کشور در وضعیت خوبی قرار دارد.
محمد یوسفی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور نیز درخصوص قیمت مرغ و اینکه احتمال کمبود این محصول در بازار وجود دارد به خبرنگار ما گفت:اگر قرار بود قیمت مرغ افزایش پیدا کند از 10 روز پیش اتفاق می افتاد ولی قیمت ها هیچ تغییری نکرده است و با نرخ های قبل عرضه می شود.
وی افزود:قیمت مرغ زنده در حال حاضر 4 هزار تومان، در میادین بین 5هزار و 700 الی 5 هزار و 800 تومان و خرده فروشی 5 هزار و 950 تومان است.با این تفاسیر ضمن مناسب بودن قیمت مرغ نسبت به سال های گذشته کمبودی هم در بازار نخواهیم داشت.
قیمت گوشت ثبات دارد
همچنین علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از ثبات قیمت ها صحبت کرد واظهار داشت:تمام سعی اتحادیه براین است که اجازه ندهد قیمت گوشت بخصوص در ماه مبارک رمضان افزایش پیدا کند.بدین جهت قیمت ها ثابت خواهد ماند.
در جمع بندی این گزارش باید گفت که وعده هایی که دولت و بخصوص اصناف از هفته های پیش در مورد آن صحبت می کردند این روزها عملیاتی شده است و دیگر نگرانی بابت رشد بی حد و مرز قیمت ها وجود ندارد. طی سالیان مختلف مردم تجربه افزایش قیمت ها را داشتند و همواره قیمت ها بی  دلیل گران می شد  یا کمبود آن به حدی می رسید که دولت مجبور به دخالت و توزیع بود.ولی تجربه نوروز 95  که ثبات قیمت ها و فور را در پی داشت باعث شد که دولت مجدداً به واحدهای صنفی اعتماد و این بخش را مجدداً مسئول قیمت ها کند.لذا در مصاحبه و گفت و گوهایی که با مسئولان،واحدهای صنفی و مردم داشتیم آنها از وضعیت موجود و قیمت ها رضایت داشتند. ابراهیم درستی، نایب‌رئیس اتاق اصناف ایران به مردم اطمینان داد که مواد غذایی به میزان کافی در ماه مبارک رمضان وجود دارد و بازار در این ماه با ثبات قیمت‌ها روبه‌رو خواهد بود.
همچنین فروش‌های فوق‌العاده و تخفیف 5 تا ٢٠ درصدی اقلام مورد نیاز این ماه از سوی اصناف اعمال می‌شود. علاوه بر این، معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: هیچ نگرانی بابت تأمین گندم و نان برای ماه رمضان وجود ندارد و هرگونه اعمال تغییر در سهمیه آرد نانوایی‌ها یا تغییر ساعت کار آنها با تصمیم کارگروه‌های استانی است.علی قنبری، مدیرعامل شرکت بازرگانی داخلی در این خصوص گفت: اگر در ماه مبارک رمضان میزان نیاز خبازی‌ها برای تولید نان افزایش یابد سهمیه نانوایی‌ها نیز براساس تصمیمات و مصوبات کارگروه‌های استانی افزایش می‌یابد. هیچ تغییر قیمتی در ماه رمضان در زمینه آرد و نان انجام نخواهد شد و نظارت بر نانوایی‌ها در این ماه افزایش پیدا خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد