خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

گزارش وارش از مرگ تدریجی میانکاله:

گزارش وارش از مرگ تدریجی میانکاله:

زود نجنبیم میانکاله از تشنگی  می میرد


سکینه نوری تیرتاشی


شبه‌جزیره میانکاله  با وسعتی بیش از 68 هزار هکتار  در قسمت جنوب شرقی دریای خزر و در همسایگی خلیج گرگان و آشوراده قرار دارد. این شبه جزیره  که از گونه های گیاهی و حیوانی سرشار برخوردار  است همه ساله میزبان پرندگان مهاجر زیادی است و دارای اکوسیستم منحصر به فردی می باشد. شبه جزیره میانکاله که عرضی بین 5/2 تا 5/6  کیلومتر  دارد  از پناهگاه های مهم  گونه های حیات وحش است .

تالاب بین المللی میانکاله که بخشی از شبه جزیره سحر انگیز میانکاله را شامل می شود  اولین تالاب  بین المللی است که در فهرست تالاب های کنوانسیون  رامسر به  ثبت رسیده است  و دارای بیش از 100 هزار هکتار مساحت  می باشد و گونه های  با ارزش پرندگان ،جانوران  و پوشش گیاهی را در خود دارد.چند وقتی است که با پسروی دریای خزر و کاهش حجم ورودی آب به این دریاچه  تالاب ها و مناطق حفاظت شده در کنار این دریا در معرض خطر خشک شدگی قرار گرفتند .


*در خصوص وضعیت میانکاله هشدار داده بودم

شاعری قائم مقام پیشین سازمان حفاظت محیط زیست کشور و نماینده حال حاضر شرق مازندران در دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی  با اعلام خطر خشک شدن تالاب میانکاله گفت: همه هشدارهایی که ده سال پیش داده بودم  در حال اتفاق افتادن است حالا می توانید ببینید که  خلیج گرگان و تالاب میانکاله در حال خشک شدن است و چیزی نمانده که به عاقبت دریاچه ارومیه دچار شود.

وی با بیان اینکه به دلیل حساسیتم نسبت به این موضوع پالایش لحظه ای از وضعیت میانکاله انجام میدهم افزود: تمام پالایش های لحظه ای و نقشه های ماهواره ای را در این خصوص دارم  و حتی در بازدید  وزیر راه  از منطقه این نکته را به عرض ایشان رساندم  .

شاعری لایروبی کانالهای منتهی به میانکاله  و احیای آن  را خواستار شدو تصریح کرد: تغییر اکوسیستم منطقه و خشک شدن تالاب میانکاله و خلیج گرگان زندگی شهروندان بهشهری و گلوگاهی را تحت تاثیر قرار می دهد و نباید نسبت به این مسئله بی تفاوت بود.


* کمیته ملی نجات میانکاله شکل گرفت

رئیس محیط‌زیست بهشهر  گفت: با مطرح کردن بحث خشک شدن تالاب میانکاله این حساسیت را در سطح کشور ایجاد کردیم و در این راستا کمیته  ملی برای نجات و احیای میانکاله و خلیج گرگان شکل گرفته است.

زمان رضا احمدی افزود:این کمیته از شهرستان خواست تا پیشنهادهایی را  برای جلوگیری از روند خشک شدن میانکاله ارائه دهد که  شهرستان سه پیشنهاد را ارائه داده است.

وی یاد آور شد:مدیریت آبهای سطحی و  لایروبی  کانالها و نقب هایی که  به سمت تالاب و خلیج گرگان  هدایت می شوند از جمله کانال خزینی و کانال چپ اوغلی از جمله اقداماتی است که در آینده صورت خواهد گرفت.

احمدی اظهار داشت: 150میلیون تومان اعتبار  برای لایروبی  کانالهای منتهی به میانکاله و خلیج گرگان اختصاص یافته است .

رئیس محیط‌زیست بهشهر  با اشاره به اینکه تالاب میانکاله زیستگاه گونه های مختلف گیاهان و جانوران است خاطر نشان کرد:برای نجات این تالاب بین المللی که با پسروی آب دریای خزر به خطر خشک شدن نزدیک می شود  تلاشهایی را صورت دادیم.

وی یاد آور شد:برای جلوگیری از  تصرف و تجاوزهای غیر قانونی در منطقه پاسگا ه حفاظتی را با تجهیزات در جاده شرقی منتهی به شهرستان احداث کردیم که به زودی به بهره برداری می رسد.


*میانکاله قطعه ای از بهشت است

اسماعیل کهرم بوم شناس و مشاور رئیس  سازمان حفاظت محیط زیست کشور  در اظهار نظری در خصوص میانکاله  اظهار داشت: میانکاله قطعه ای از بهشت است و این مجموعه از گیاهان ، جانوران  و پرندگان بخصوصی برخوردار است و مورد توجه  جهانیان و دوستداران طبیعت در تمام نقاط جهان  می باشد.

وی به وجود252 تالاب در کشور اشاره کردو افزود: در ایران  که کشوری نیمه خشک است و تنها یک سوم باران دنیا را دریافت میکند  انواع  تالاب های شور، لب شور ،شیرین، محصور در خشکی، کنار آب ،دائمی و فصلی وجود دارند که هوا  را تلطیف کرده و سفره های زیر زمینی را پر  می کنند که میانکاله  جزو تالاب های بین المللی در سطح کشور است.


*مازندران استان پرچالش زیست محیطی است

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست مازندران نیز ،با بیان اینکه مازندران از استانهای پر چالش زیست محیطی کشور است  ابراز داشت: 24 تالاب بین المللی در ایران  عضو کنوانسیون رامسر هستند  که از این تعداد  2 تالاب بین المللی به نامهای تالاب میانکاله و فریدونکنار دراستان به عضویت این کنوانسیون در آمدند.

 مهردادی یاد آور شد:از نه ذخیره گاه ثبت شده  در  کشور  میانکاله  یکی از این  ذخیره گاههای با اهمیت است و  دنیا این تالاب را خوب میشناسد و  ارزش این تالاب را می داند که   باعث افتخار است این تالاب در  استان ما قرار دارد.

وی تصریح کرد:میانکاله دارای 68 هزارو 800  هکتار اراضی است که  به لحاظ مقدار وسعت نزدیک به 8/2 درصد کل مناطق چهارگانه مازندران  را تشکیل می دهد .

 مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست مازندران عنوان کرد: مساحت میانکاله  در خشکی 45 هزار هکتار و در  بخش آبی 23 هزار و 800 هکتار  است به طوری که تنوع زیستی  در آن  از 270 گونه پرنده ،6گونه پستاندار ،14 گونه خزندگان و 179 گونه  گیاهی تشکیل شده است .


*روح میانکاله در کالبد مردم بهشهر جای گرفته است


علیرضا کوچکی رییس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی بهشهر  با بیان اینکه بهشهر دارای ظرفیت های خوب گردشگری است اظهار داشت:انتخاب 27 دی ماه برای نامگذاری روز میانکاله به سبب  معرفی هر چه بیشتر این زیست گاه با ارزش به کشور  و اشاعه فرهنگ  زیست محیطی و اکو توریسم  در منطقه و رونق  این صنعت است.

نائب رییس شورای اسلامی بهشهر  نامگذاری روز میانکاله و چاپ تمبری به این نام  را نقطه عطفی برای شناساندن و معرفی این تالاب مهم به کشور دانست و  افزود: مردم بهشهر با اکسیژن میانکاله رشد کردند و روح آن در کالبد مردم این شهر جای گرفته است  .


وسعت  بی انتهای دریای نیلگون خزر  را  سرو صدایی زنده نمی کند مگر صدای فلامینگوهای مهاجر سیبری  که  میهمان  تالاب بین المللی میانکاله  می شوند و نوای این پرنده ها آنقدر زیباست که جای خالی آنها  پر نشدنی نیست باید قبل از آنکه فلامینگو ها در حسرت خاطره ای از میانکاله جان ببازند فکری به حال این تالاب سحر انگیز کرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد