خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

مصاحبه اختصاصی با رئیس محیط زیست بهشهر:


5درصد از عرصه تالابی میانکاله خشک شده است

 

سکینه نوری تیرتاشی: در شمالگان شهرستان بهشهر شبه  جزیره ای  تالابی قراردارد که آن را پرندگان مهاجر در سیطره خود دارند پرندگانی که مرزها را به چالش کشیده اندو قراردادهای انسانی را در حجم انبوه صدای زیبایشان به سخره گرفته اند .  نمایشگاه دستاوردهای سه ساله دولت یازدهم  و  حیوانات تاکسیدرمی شده ای که مقابل  غرفه اداره محیط زیست بهشهر  در این نمایشگاه خودنمایی می کرد فرصتی را برای ما فراهم آورد تا  با میانکاله زیبا، بهشت پرندگان   بیشتر آشنا شویم و  زمانی را  به صورت مبسوط با رئیس محیط زیست بهشهر به گفتگو بنشینیم  و سوالاتی را در خصوص  تالاب میانکاله ،ضرورت های نجات این منطقه  و اقدامات انجام  شده در حوزه محیط زیست  مطرح کنیم .

«پناهگاه  حیات وحش  میانکاله با وسعت 68  هزار و 800 هکتار در دو استان مازندران و گلستان با مدیریت یکپارچه در اختیار محیط زیست مازندران است و از دو زیستگاه و اکوسیستم تشکیل شده که 45 هزار هکتارآن را  عرصه تالاب و خلیج میانکاله و مابقی  تحت عنوان شبه جزیره میانکاله  می باشد.»

این سخنان اولیه زمان رضا احمدی رئیس محیط زیست بهشهر کافی بود  تا سوالاتم را در خصوص این تالاب از وی  بپرسم .

تالاب میانکاله بهشتی چهار فصل است که همچون تاجی زیبا در قسمت شمالی شهرستان بهشهر خود نمایی می کند این منطقه را برایمان توصیف کنید.

  تالاب و خلیج میانکاله  هر ساله میزبان تعداد بیشمار پرندگان به میزان  بیش  از 500 هزار قطعه تا یک میلیون و دویست هزار قطعه از  انواع پرندگان مهاجر است که  برای  زمستان گذرانی از کشورهای حاشیه شمالی دریای خزر و مناطق سیبری به این تالاب می آیند.این منطقه بر اساس مطالعات اکولوژی صورت گرفته تا کنون 230 گونه پرنده اعم از آبزی ،کنار آبزی و خشک زی   را در خود جای داده و  180 گونه گیاه  ،10 گونه پستاندار و 20 گونه انواع ماهیان  شناخته شده  در این منطقه حفاظت شده وجود دارند.

می توان گفت  تقریبا نیمی از  تنوع گونه ای پرندگان مهاجر که جهت زمستان گذرانی به ایران می آیند د رمنطقه میانکاله فرود آمده  و برای زمستان گذرانی  اینجا را انتخاب می کنند . به همین خاطر است که  مانند گفته شما  این منطقه  به عنوان بهشت پرندگان ایران و خاورمیانه شناخته می شود و سبب شده تا  دولت  توجه بیشتری به این منطقه داشته باشد.

بهشتی به این زیبایی مطمئنا در معرض تعرض قرار می گیرد  و ساخت و سازهای غیر مجاز در میانکاله  همواره از معضلات این منطقه به شمار می آمد در این باره چه اقدامی صورت دادید؟

با توجه به سیاست هایی که مقام معظم رهبری در زمینه جلوگیری از  ساخت و سازهای غیر مجاز به قوه مجریه ،مقننه و قضائیه اعلام کرده اند در این باره اقدامات خوبی  انجام پذیرفت که برای جلوگیری از سا خت و سازهای غیر مجاز  و رفع تصرفات غیر قانونی در میانکاله در سالهای اخیر با هماهنگی های  خوبی که صورت گرفت  8 واحد مسکونی  غیر  مجاز  تخریب و رفع تصرفات غیر قانونی در منطقه میانکاله  صورت گرفت که در این خصوص 20 هکتار از اراضی میانکاله رفع تصرف شده و12 هزارو 400هکتار از اراضی بانک زمین به محیط زیست تحویل داده شد.

 با توجه به گرمای هوا و احتمال بروز آتش سوزی در مناطق حفاظت شده  آیا  تغییری در امکانات  و تجهیزات شما برای نگهداری از مناطق حفاظت شده صورت گرفته است؟

برای مهار آتش سوزی های احتمالی در مناطق حفاظت شده دو دستگاه رات فایر ( خاموش کننده آتش با استفاده از مواد آتش زدا ) را برای مهار آتش سوزی خریداری کردیم که امیدواریم در  زمینه مهار آتش سوزی بتوانیم اقدامات خوبی را صورت دهیم.

تجهیزات و امکانات دیگر چطور؟

درسالهای اخیر به واسطه توجه به مناطق حفاظت شده و رویکرد مناسب به محیط زیست شاهد تغییرات مثبتی در این زمینه بودیم و در   بخش  تجهیز ،نوسازی و بازسازی پاسگاههای دیده بانی را در دستور کار داشتیم  که در بحث ساختار و تقویت پاسگاههای محیط بانی در حوزه شهرستان بهشهر دو واحد محیط بانی  یکی در ابتدای جاده شهرداری بهشهر و جاده دانشگاه علم و فناوری و واحد دیگر در روستای پابند بوده  که احداث ،تقویت و  مورد بهره برداری قرار گرفته است. خرید دو دستگاه تراکتور جفت دیفرانسیل و دو قایق موتوری و یک جت اسکی برای گشت یگان آبی در حوزه تالاب و خلیج میانکاله و افزوده شدن  به ناوگان آبی از امکانات دیگر ما در این بخش بوده است.

اقدامات دیگری هم هست؟                               

اقدامات خوبی انجام شده که از جمله آن می توان به  نصب بنچ مارک اشاره  کرد  که در سه سال اخیر  برای نصب بنچ مارک جهت مشخص نمودن حدو حدود پناهگاه حیات وحش میانکاله  از سوی دولت تامین اعتبار  شد و پیمانکار طرح نیز مشخص گردید.

خشک شدن میانکاله از هشدارهایی است که این روزها همواره شنیده می شود اقدامات شما در این خصوص چه بوده است؟

با مطرح کردن بحث خشک شدن  حدود 5 درصد از عرصه تالابی  میانکاله و اراضی آن  این حساسیت را در سطح کشور ایجاد کردیم و در این راستا کمیته  ملی برای نجات و احیای میانکاله و خلیج گرگان شکل گرفته است تا پروژه هایی را برای جلوگیری از این وضعیت و پیشروی بیشتر انجام دهیم.این در حالی است که با توجه به تغییرات اقلیمی و پسروی  تالاب وخلیج میانکاله  هماهنگی های لازم برای بازدید مقامات کشوری از  جمله خانم ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و مسئولان استانی  در ارتباط با موضوع  خشک شدن تالاب و انجام اقداماتی در این خصوص  انجام شده است.

چه میزان اعتبار برای لایروبی کانالهای منتهی به تالاب در نظر گرفته شده است؟

 یکی از پروژه های طرح شده  مربوط به مرمت و لایروبی کانال ها و نهرهای ارتباطی  است  که به  تالاب و خلیج میانکاله منتهی می شود  در این باره با اختصاص مبلغی حدود 150 میلیون تومان  و با  انتخاب پیمانکار کار لایروبی  و مرمت کانالها را انجام دادیم و هم اکنون هم   از طریق نماینده شرق مازندران در مجلس پیگیر ی هایی در ارتباط با  بحث مطالعه و لایروبی  کانالهای خزینی ،  چپ اوغلی و همچنین انتقال  آب رودخانه  نکارود  به لپوی زاغمرز و پلنگان به تالاب در دستور کار  قرار گرفته است که امیدواریم با تامین اعتبار از سوی دولت  به مرحله اجرا برسد.

صدور مجوزهای زیست محیطی از  وظایف این اداره است در این زمینه چه تعداد مجوز صادر شده است؟

در بخش صدور مجوز برا ی واحدهای صنعتی و معدنی در طول دوران فعالیت دولت یازدهم تعداد 617 مجوز را برای احداث واحدهای صنعتی صادرکردیم و در بخش بهره برداری و افزایش ظرفیت  نیز 192 مورد صادر شد. در بخش پایش، کنترل و نظارت واحد های صنعتی 417 مورد پایش در این خصوص صورت گرفته است.

آموزشهای زیست محیطی و نهادینه کردن  احترام به حفظ  آن از اولویت های انکار نا پذیر  محیط زیست است  عملکرد شما در این خصوص چگونه است؟

یکی از اقدامات خوبی که در دولت تدبیرو امید در  ارتباط با حوزه محیط زیست در شهرستان بهشهر  صورت گرفت بحث آموزش زیست محیطی  جوامع محلی، مدارس ،روستاهای حاشیه تالاب و دانشگاهی ها بوده  است که از  ابتدای سال 92 تاکنون در حدود 21 هزار و 515 نفر ساعت آموزش برای مدارس و حدود 8 هزار نفر ساعت  آموزش برا ی جوامع محلی  انجام شده که  اهمیت این بخش را نشان می دهد.

ثبت 27 دی ماه روزی برای میانکاله از اقدامات جالب صورت گرفته در بهشهر بود در این خصوص نظرتان چیست؟

بله درست است  از اقدامات خوب دیگر در حیطه محیط زیست را می توان ثبت روزی برای میانکاله عنوان کرد که با همکار ی شهرداری و شورای  شهر بهشهر به ثبت رسید و از تمبر میانکاله هم رونمایی شد  که این مراسم با حضور مسئولان کشوری و استانی توانست در خصوص شناساندن میانکاله و اهمیت آن  گام موثری را بردارد.

برخورد با شکارچیان و متخلفان  از کارکردهای دیگر اداره محیط زیست است در این زمینه چه عملکردی داشتید؟

در زمینه حفاظت و حراست از مناطق تحت  مدیریت و جلوگیری از شکار، صید و تخریب محیط زیست تعداد 454 نفر از متخلفین دستگیر و تحویل مقامات قضایی داده شدند و 28 قبضه سلاح غیر مجاز نیز ضبط شد.

حرف آخر :

خدا را شکر در چند سال اخیر  اقدامات خوبی در زمینه محیط زیست صورت گرفته و نگرانی های بوجود آمده سبب شد که مناطق حفاظت شده در خصوص اعتبار بیشتر مورد توجه قرار گیرند  که امیدواریم  مناطق حفاظت شده شهرستان بهشهر نیز از این توجه بهره کافی را ببرند.

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد