خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

چرا برخی آشغالشان را کف خیابان می ریزند؟


واکاوی یک ناهنجاری بی ریخت

سکینه نوری تیرتاشی
مراسم ها و آیین های عزاداری دهه اول محرم  پایان یافته است  اما منظره ای که پیش چشم خیلی ها در این روزها رخ نمایی می کرد  و نمایان بود تکرار آزاردهنده برخی ناهنجاریهای اجتماعی است  که شهر را از ریخت می اندازد .
دیدن این مناظر همه ساله در طول عزاداری ها  اتفاق می افتد  . دیدن  حجمی از انبوه ظروف یکبار مصرف کف خیابان دیگر آن قدر ها هم  عجیب نیست  این ناهنجاریهای بی ریخت همه ساله تکرار می شود .اما چرا؟سوالی که ذهنم را سخت درگیر خود کرده بود چرا بعضی افراد   با اینکه می دانند ریختن زباله و ظروف یکبار مصرف نذری در کف خیابان شهر را  زشت می کند این کار را تکرار می کنند؟دلیل  تکرار این اتفاقات چیست؟
برای پاسخ به سوالاتی که در ذهنم بود  با فاطمه ذبیح پور مسئول روابط عمومی شهرداری بهشهر به صحبت نشستیم.

*برای تکرار نشدن  ریختن زباله در سطح شهر چه اقداماتی انجام دادید؟
«امسال هم همچون سالهای گذشته علاوه بر  پیام های فرهنگی و نصب بنرهای آموزش فرهنگ شهروندی در سطح شهر و نصب سطل های مخصوص جمع آوری ظروف نذری در کنار ایستگاههای صلواتی ، با همکاری انجمن های حمایت از محیط زیست به جمع آوری  ظروف یکبار مصرف در  سطح خیابان اقدام کردیم و  از گروههای نمایشی خواستیم که نکات  شهروندی مربوط به رعایت کردن نظافت شهری و نریختن زباله را  در مقابل دیدگان عزاداران حسینی به نمایش در آورند تا از لحاظ دیداری نیز مردم را به تفکر بیشتر در این زمینه واداریم .
وی ادامه داد: واحد زیبا سازی به تعداد هیاتهای مذهبی درطول مسیراصلی عزاداری ها  تعداد ١٥ عدد سبدهای زباله بزرگ تعبیه کرده تا دسترسی عزادارن   در آن ایام راحت ترصورت پذیرد ».
*آیا امسال هم ریختن زباله در کف خیابان تکرار شد؟
«بله .متاسفانه این اتفاق امسال هم تکرار شد تا جایی که در آبنمای روبروی پارک ملت که به تازگی افتتاح شده آش نذری ریخته شده بود ».
*باعث تاسف است
«بله ؛پاکبانان در دهه اول محرم روزهای پر کارتری را طی کردند آنان  یاوران ما درزیباسازی وپاکیزگی شهرهستند  وبی تفاوتی به آنان ازپیام عاشورا به دوراست .با این حال  امیدواریم انباشت زباله از جمله ظروف یکبارمصرف درسالهای آتی به حداقل کاهش یابد».
*میزان افزایش زباله در ایام دهه محرم چگونه بود ؟
«حجم زباله در دهه اول محرم ودرشبهای عزاداری با توجه به نذورات مساجد وهیاتها از ٧٠ تن به ٨٥ تن رسیده که استفاده از ظروف یکبار مصرف و رها کردن آن‌ها در اطراف محل‌ برگزاری مراسم عزاداری عاملی برای تشدید مشکلات زیست ‌محیطی، آبگرفتگی‌ جداول و استفاده از نیروهای مازاد درپاکسازی محیط و تخریب فضای سبز بوده است ».
در ادامه علل جامعه شناختی  این ناهنجاری را  با شکیبی جامعه شناس مرور کردیم. شکیبی می گوید:« بخش عظیمی از عزاداران و کسانی که در این مراسم ها شرکت می کنند به خوبی می دانند اگر ظروف خود را کف خیابان رها کنند زحمت بیشتری برای پاکبانان (رفتگران )شهر ایجاد می شود.همه آنها در کتابهای آموزشی در مدارس خود بارها خوانده اند و در سطح شهر  نکات فرهنگی را می بینند اما موضوعی کهباعث  می شود  این کار را تکرار کنند این است که خود را از نتایج این آسیب ها بی نصیب می دانند».وی ادامه می دهد:«دقت بفرمایید؛ در فرهنگ روزمره مردم وقتی برای دلسوزی مطلبی را بیان می کنید و  می گویید بنده خدا دلم برایش سوخت اولین جمله ای که در پاسخ به شما گفته می شود این است که دلت برا ی خودت بسوزد که به فرض مثال هر ماه قسط فلان مبلغ داری ویا خیلی مثالهای دیگر شاید به همین خاطر است که کمتر با پاکبانی که ظروف یکبار مصرفشان را جمع می کند همدردی می کنند ».
*شما می گویید مردم  نتایج این ناهنجاریها را برای دیگران می دانند؟
« بله.نظر من این است که اغلب در ذهن خود با اطمینان از اینکه پاکبانان شهر بلافاصله در آخر شب این زباله ها را جمع  آوری می کنند خود را از عذاب وجدان ریختن زباله در سطح شهر  مبرا  کرده و نتایج این ناهنجاریها را کمتر مربوط به خود می دانند ».
*آیا می توان گفت که تکرار این حرکت نوعی لج بازی اجتماعی است؟ویا اعتراض به یک وضعیت؟
«در بعضی مواقع دیده شده که مردم برای اعتراض به یک وضعیت مبادرت به ریختن زباله در سطح خیابان کرده اند اما نمی توان به طور قطع این عامل را برشمرد چون جمع آوری زباله ها از سطح شهر هزینه مضاعفی را برای نهادهای خدمات دهنده همچون شهرداری ها دارد یعنی بودجه ای که می تواند برا ی هزینه شدن در  زمینه های دیگر صرف شود در این بخش  هزینه می شود».
 *سوال آخر من از شما ؛به نظر تان چه عملی می تواند نقش بازدارنده را برای کاهش این روال ایفا کند؟

«اگر افرادی که زباله را در سطح خیابان رها می کنند   و به این ناهنجاری ها دامنه بیشتری می دهند  به این نکته واقف باشند که به طور مثال در قبال ریختن زباله در خیابانشان از خدمات عمرانی محروم می شوند و باید جریمه ای  را در این خصوص در قبوض عوارض خود پرداخت کنند .در تکرار این عمل مردد خواهند شد».
پایان سخن اینکه درمیان همه باید ها و  نبایدهای اجتماعی زندگی شهروندی می توان  هم نظاره گر بسیاری از معضلات شهری بود و هم کنشگری که برای حل آن تلاش می کند.انتخاب این دو راه به خودمان  برای داشتن زندگی بهتر بستگی دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد