بنابراعلام روز یکشنبه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، علی جنتی در این احکام حمیده ماحوزی، علی اکبر صفی پور، محمد محمودآبادی و ناصر اسحاقی را به ترتیب به سمت مدیرکل استان بوشهر، آذربایجان شرقی، کرمان و اردبیل منصوب کرد.
مهمترین تصادف این خودرو نیز در نوزدهم شهریور ماه در اتوبان قم رخ داد که به علت آتش گرفتن دو اتوبوس اسکانیا 44 مسافر در آتش سوختند. مسافرانی که به علت نداشتن ایمنی خودرو و نبود تجهیزات ایمنی از جمله چکش نتوانستند از میان جهنم اسکانیا خارج شوند و جان خود را از دست دادند. پس از این حادثه بسیاری از مسئولان پلیس،قوه قضاییه و وزارت راه و شهرسازی رسیدگی به پرونده تصادفات اتوبوس اسکانیا را در دستور کار خود قرار دادند. اتوبوسی که تنها در 9 تصادف جان 105 هموطن را گرفته بود. این درحالی است که در تمام این تصادفات راننده اتوبوس مقصر بوده و در صورت داشتن ایمنی اولیه حجم تلفات این خودرو کمتر می شد.
مهلت 3 ماه برای رفع نقص
درحالیکه مدیر عامل شرکت عقاب افشان نماینده اسکانیا در ایران با قرار وثیقه میلیاردی آزاد شده بود اما همچنان با رد ایرادات اتوبوس،مدعی بود عده ای نمی خواهند این شرکت در ایران فعال باشد. این در حالی است که پلیس راهور با شناسایی نقص های این اتوبوس در مهلتی سه ماه خواستار رفع ایرادات شد. اما مدیرعامل اسکانیا خواستار حضور تیم کارشناسان سوئدی در ایران شد. همزمان با حضور تیم کارشناسان شرکت اسکانیا در کشور این افراد نیز نقص هایی در اتوبوس های اسکانیا را اعلام کردند.
توقف شماره گذاری اسکانیا
همزمان با فشارهای شرکت اسکانیا برای جلوگیری از توقف شماره گذاری این اتوبوس بر پلیس راهور و تماس های مکرر مسئولان این شرکت با وزارت صنعت و برخی افراد صاحب نفوذ، این بار نیز پلیس در مقابل خودرو ساز ایستادگی کرد و در اول بهمن ماه و پس از اتمام مهلت سه ماهه شماره گذاری این اتوبوس را متوقف کرد. معاون فنی مهندسی پلیس راهور در این باره گفت: با توجه به پایان مهلت داده شده به شرکت عقاب افشان برای رفع معایب اتوبوس حادثه ساز اسکانیا تیپ 4212 شماره گذاری این خودرو به دلیل عدم رفع نقص متوقف شد.
9.9 اتوبوس کشورعامل 53 درصد تلفات جاده ای
سالانه نزدیک به هزار دستگاه اتوبوس اسکانیا درکشور تولید می شود. اتوبوسهایی که 9.9 درصد ناوگان حمل و نقل بین شهری را تشکیل می دهند. براساس آخرین آمارهای اعلام شده 53 درصد تلفات جاده ای ناوگان حمل و نقل مسافر متعلق به این خودرو است. اتوبوسی که به گفته فرمانده پلیس راه کشور در سیستم برق رسانی دچار اشکال بوده و به دلیل جانمایی نامناسب و استفاده از برخی قطعات بی کیفیت در سیستم برق در تصادفات رخ به رخ دچار آتش سوزی می شود. ضمن اینکه در تصادفات پر تلفات اسکانیا تجهیزات ایمنی از جمله چکش خروج اضطراری وجود نداشته است و درهای اتوبوس در تصادفات قفل شده و باز نمی شود.
شاهدان عینی چه می گویند
کمک راننده اتوبوس اسکانیا که در تصادف منطقه هفت گل خوزستان توانسته بود خودش را از جهنم اتوبوس مرگ آفرین نجات دهد، به مهر می گوید: پس از تصادف با کامیون کمپرسی اتوبوس آتش گرفت. هر کاری کردم درها باز نشد و آتش در حال سرایت به عقب اتوبوس بود. با وجود اینکه دستانم در آتش سوخته بود به سختی توانستم دریچه سقف اتوبوس را باز کنم و خود را به بیرون پرتاپ کنم. اما مسافران زیادی در اتش سوختند و نتوانستند از اتوبوس خارج شوند.
یکی از مجروحان حادثه مرگبارقم نیز به مهر گفت: سرعت اتوبوس زیاد نبود اما به یکباره اتوبوس به مسیر مخالف منحرف شد و با اتوبوس دیگر برخورد کرد.راه فراری نداشتیم نه چکشی برای شکستن شیشه بود و نه درها باز می شد. حالا که درهای پمپی باز نمی شوند بهتر است آنها را دستگیره ای کنند تا در مواقع خطر بتوان فرار کرد. آن روز اتوبوس اسکانیا جهنمی از آتش بود که متاسفانه جان 44 نفر را گرفت. بعد از گذشت این مدت از تصادف هنوز هم کابوس اتوبوس مرگ افزین را می بینم. امیدوارم پلیس نگذارد این ارابه مرگ در ایام نوروز تردد کند تا عید خانواده های ایرانی عزا نشود.
رانندگان پشت پرده ایرادات اسکانیا را می گویند
بسیاری از رانندگان که از داشتن این اتوبوس ناراضی هستند، در مورد نقص های این اتوبوس به مهر گفتند: عامل اصلی آتش سوزی سیستم برق رسانی و قرار گرفتن آن در کنار کولر و بخاری خودرو است. وقتی کولر و بخاری روشن می شوند به دلیل سیم کشی ضعیف خودرو با کمترین برخوردی از روبرو باطری و این سیستم ها باعث ایجاد آتش سوزی می شوند.
استاندارد: اسکانیا هدایت پذیری و قفل و لولا ندارد
در حالی که براساس قانون هر خودرویی باید استانداردهای 51 گانه را به همراه استاندارهای زیست محیطی کسب کند تا پلیس براساس تاییدیه دو سازمان استاندارد و محیط زیست آن خودرو را شماره گذاری کند اتوبوس اسکانیا در 19 تست رد شده و نتوانسته است استاداردهای لازم را کسب کند. خودرویی که استاندارهایی از جمله سیستم هدایت پذیری، قفل و لولا و سیستم ممانعت از پاشش را ندارد. استانداردهایی که تنها در صورت داشتن برخی از آنها از جمله قفل و لولا باعث می شد تا بسیاری از مسافران این اتوبوس با باز کردن در خودرو، زنده بمانند.
ردیف | عنوان استاندارد | شماره استاندارد | شماره استاندارد مرجع | اظهار نظر |
1 | هدایت پذیری | 6487 | ISO7401,4138 | عدم کاربرد |
2 | سیستم برفک زدا و مه زدا | 4159 | EEC/78/317 | عدم کاربرد |
3 | سیستم برف پاکن و شیشه شوی | 6683 | EEC/78318 | عدم کاربرد |
4 | میدان دید جلو | 6670 | EEC/77/649 | عدم کاربرد |
5 | چراغ مه شکن جلو | 6488 | EEC/76/762 | عدم کاربرد |
6 | حفاظت از راننده | 4164 | EEC/74/297 | عدم کاربرد |
7 | پشت سری صندلی ها | 6506 | EEC/78/932 | عدم کاربرد |
8 | حفاظ های جانبی | 6671 | EEC/89/297 | عدم کاربرد |
9 | برخورد از روبرو | 6652 | EEC/96/79 | عدم کاربرد |
10 | برخورد جانبی | 4239 | EEC/96/27 | عدم کاربرد |
11 | قفل و لولا | 6773 | EEC/70/387 | عدم کاربرد |
12 | حمل کالاهای خطرناک | 6741 | ECER-105 | عدم کاربرد |
13 | نصب تزئینات داخلی | 6772 | EEC/74/60 | عدم کاربرد |
14 | برجستگی های بیرونی | 6622 | EEC/74/483 | عدم کاربرد |
15 | برجستگی های بیرونی کابین | 6624 | EEC/92/114 | عدم کاربرد |
16 | حفاظ چرخ | 6486 | EEC/78/549 | عدم کاربرد |
17 | سیستم های ممانعت از پاشش | 6501 | EEC/91/226 | عدم کاربرد |
18 | جرم و ابعاد خودروهای نوع M1 | 6500 | EEC/92/21 | عدم کاربرد |
19 | وسایل کوبلینگ مکانیکی | 3478 | EEC/94/20 | عدم کاربرد |
لزوم بازنگری سازمان استاندارد در مورد اسکانیا
در حالی 19 استاندارد مهم از سوی این خودرو پاس نشده است که مدیر این شرکت که با وثیقه میلیاردی آزاد است همچنان بر ایمن بودن این خودرو اصرار دارد. در همین حال سرهنگ سید هادی هاشمی فرمانده اسبق پلیس راه و کارشناس عالی تصادفات در مورد اسکانیا به مهر می گوید: نتایج عملی تصادفات اسکانیا در اختیار پلیس است و از حیث ایمنی این خودرو حتما دچار مشکل است و پلیس نیز به احتمال زیاد این دلایل را به سازمان استاندارد مکاتبه کرده است. حتما باید استاندارد این خودرو مورد بازنگری قرار گیرد.
وی در مورد نقص های این اتوبوس نیز گفت: قطعا نه در اتوبوسهای آتش گرفته و نه در هیچ اتوبوس دیگری چکش های شکستن در و خروج اضطراری وجود ندارد و این موضوع یک اشکال مهم است که باید پلیس، سازمان راهداری و شرکت های حمل و نقل در کنترل آن اهتمام بیشتری داشته باشند. البته در عقب اتوبوس نیز در اکثر موارد قفل شده و رانندگان از آنجا به عنوان انبار استفاده می کنند. اگر این درها در اتوبوس اسکانیا باز می شد مطمئنا تلفات نیز کمتر می شد.
تصادف دیگر اتوبوس مرگ آفرین
پس از حادثه دلخراش اتوبان قم و مرگ 44 هموطن در آتش این خودرو چند حادثه و آتش سوزی دیگر نیز داشت. در حادثه ای که در جاده نایین رخ داد این اتوبوس دچار آتش سوزی شد که خوشبختانه بدون تلفات جانی پایان یافت. در حادثه دیگری که در استان ایلام رخ داد اتوبوس حامل زائران اتش گرفت که در این حادثه نیز چند مسافر مجروح شدند. در آخرین آتش سوزی که در ترمینال غرب رخ داد اتوبوسی که دارای مسافر نبود در آتش سوخت. حادثه ای که به گفته مسئولان ترمینال در صورت حضور مسافران در اتوبوس فاجعه ای دیگر رخ می داد.
به گزارش مهر، به نظر می رسد با وجود انتشار نقایص این اتوبوس مدیر عامل شرکت عقاب افشان بهتر است به جای جلسه با نمایندگان مجلس و معاونان وزیر صنعت برای شماره گذاری مجدد اتوبوس مرگ آفرین به فکر رفع حداقل تعدادی از نقص های موجود باشد تا هموطنان کمتری در جمنهم اسکانیا سوخته و پلیس نیز این خودرو را شماره گذاری کند. به نظر می رسد مسئولان اسکانیا به جای رفع نقص به دنبال یافتن اهرم فشار بر پلیس برای شماره گذاری مجدد خودرو هستند.
ˈعلی عراقیˈ شامگاه شنبه در ˈهمایش کارشناسان فرهنگی و هنری و مدیران کانونها و اردوگاههای استان کرمانˈ در جیرفت افزود: یک نظرسنجی نیز در مورد تعطیلی پنجشنبه ها انجام می شود.
بانک مرکزی تورم 12 گروه کالایی در 12 ماهه منتهی به دی ماه را منتشر کرد.
شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری
ایران در دیماه 1392 به عدد 183.5 رسید که نسبت به ماه قبل 1.2 درصد
افزایش داشت.این تغییر از 0.5 درصد افزایش مربوط به آذرماه، بیشتر بوده
است.
بنا به این گزارش این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل 28.8 درصد افزایش یافته است.
بر این اساس در 10 ماه اول سال جاری شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت
به دوره مشابه سال قبل 38 درصد افزایش داشته است ومیزان تورم در دوازده ماه
منتهی به دیماه 1392 نسبت به 12 ماه منتهی به دیماه 1391 ، 38.4 درصد
بوده است.
گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در
دیماه سال جاری پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 1.5 درصد افزایش
یافته است.
شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در دیماه 1392 در تمام استانهای کشور
با افزایش همراه بوده و بیشترین میزان افزایش متعلق به استان هرمزگان با
3.3 درصد و کمترین مربوط به استان لرستان با 0.1 درصد بوده است. این شاخص
دردی دی ماه استان تهران معادل 0.9 درصد افزایش یافته است.
خوراکیها و آشامیدنیها
در دیماه 1392 شاخص بهای گروه خوراکیها و آشامیدنیها در مقایسه با ماه
قبل معادل 2.2 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص
بهای تعدادی از اقلام و گروهها مانند سبزیهای بوتهای معادل 29.3 درصد،
میوههای درختی به جز مرکبات 4.9 درصد، سبزیهای برگی (به جز کاهو) 9.5
درصد، سبزیهای ریشهای و تخممرغ هریک 5.9 درصد، انواع ماهی آبهای جنوب
5.5 درصد، فرآوردههای سبزی 2.3 درصد، شیرینی، شکلات، مربا و عسل 1.2 درصد،
گوشت گوسفند 0.6 درصد، بیسکویت، کیک و شیرینی خشک 1.6 درصد، انواع ماهی
آبهای داخل 4.1 درصد، فرآوردههای شیر 0.4 درصد، شیر پاستوریزه 0.6 درصد،
سسها و چاشنیها 2.3 درصد، انواع نوشابه 0.6 درصد، مغز گردو 0.8 درصد،
برنج خارجی 0.2 درصد، سایر فرآوردههای غلات 2.2 درصد، روغن ها و چربیها
0.1 درصد، ماکارونی و نارنگی هریک 0.7 درصد، کنسرو ماهی 0.5 درصد،
فرآوردههای گوشت 0.8 درصد، شیر خشک 3.1 درصد و مغز بادام 1.1 درصد بوده
است.
در این ماه شاخص بهای برخی از اقلام و گروهها مانند مرکبات (به جز نارنگی)
معادل 10.3 درصد، گوشت مرغ 4.0 درصد، حبوب 1.5 درصد، برنج ایرانی درجه یک
0.6 درصد، کاهو 2.8 درصد، برنج ایرانی درجه دو 0.5 درصد و چای خشک خارجی
0.2 درصد کاهش یافت.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه خوراکیها و آشامیدنیها
معادل 35.5 درصد افزایش نشان میدهد. در گروه مذکور شاخص بهای خوراکیها
36.0 درصد و آشامیدنیها 27.0 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته
است.
شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 2.0 درصد افزایش داشت.
دخانیات
براساس این گزارش در دی ماه سال جاری شاخص بهای گروه دخانیات نسبت به ماه
قبل معادل 1.4 درصد کاهش یافت. این کاهش بیشتر در اثر پایین آمدن شاخص بهای
انواع سیگار خارجی معادل 1.6 درصد بود. همچنین در این ماه شاخص بهای انواع
سیگار ایرانی معادل 0.9 درصد کاهش داشت.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه دخانیات معادل 16.4 درصد افزایش داشته است.
پوشاک و کفش
در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نسبت به ماه قبل معادل 0.9
درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه
پوشاک آماده معادل 0.8 درصد بوده است. همچنین در این ماه شاخص بهای
گروههای انواع کفش معادل 1.2 درصد، اجرت دوخت و شستشوی لباس 1.5 درصد و
پارچه برای تهیه پوشاک 0.3 درصد افزایش داشت.
شاخص بهای گروه مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 36.4 درصد افزایش داشته است.
مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوختها
در اولین ماه زمستان سال جاری شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر
سوختها نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل 0.6 درصد همراه بود. این افزایش
بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای ارزش اجاری مسکن شخصی و اجارهبهای مسکن
غیرشخصی هر یک معادل 0.6 درصد و تعمیرات و خدمات ساختمانی 1.2 درصد بوده
است.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوختها معادل 21 درصد افزایش داشته است.
اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه
در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در
خانه نسبت به ماه قبل معادل 0.4 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی
از بالا رفتن شاخص بهای گروههای ظروف و لوازم آشپزخانه معادل 0.8 درصد و
کالاها و خدمات مورد استفاده در خانه و خدمات خانگی 0.7 درصد بوده است.
همچنین در این ماه شاخص بهای گروههای وسایل خانگی معادل 0.2 درصد، «انواع
فرش» و «منسوجات مورد استفاده در خانه» هر یک 0.3 درصد افزایش داشته است.
در ماه مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و
خدمات مورد استفاده در خانه معادل 32.8 درصد افزایش داشته است.
بهداشت و درمان
در دی ماه سال جاری، شاخص بهای گروه بهداشت و درمان نسبت به ماه قبل با
افزایشی معادل 0.8 درصد مواجه شد. افزایش فوق در اثر بالا رفتن شاخص بهای
گروههای دارو، لوازم و مواد طبی و درمانی معادل 1.3 درصد، خدمات پزشکی،
دندانپزشکی و پیراپزشکی 0.5 درصد و هزینههای بیمارستانی 0.6 درصد بوده
است.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه بهداشت و درمان معادل 34.8 درصد افزایش داشته است.
شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 0.9 درصد افزایش نشان میدهد.
حمل و نقل
براین اساس در دی ماه سال 1392، شاخص بهای گروه حمل و نقل نسبت به ماه قبل
معادل 1.1 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر به دلیل بالا رفتن شاخص بهای
گروههای کرایه مسافرت زمینی داخل شهر معادل 0.7 درصد و نگهداری و تعمیرات
وسایل نقلیه شخصی 2.7 درصد بوده است.
در دیماه 1392 نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه حمل و نقل معادل
25.5 درصد افزایش داشته است. شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی
نسبت به ماه قبل بدون تغییر بود.
ارتباطات
در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه ارتباطات نسبت به ماه قبل معادل 0.2
درصد کاهش یافت که این کاهش ناشی از پایین آمدن شاخص بهای دستگاه تلفن
معادل 0.9 درصد بود.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه ارتباطات 0.5 درصد افزایش داشته است.
تفریح و امور فرهنگی
بنا به اعلام بانک مرکزی در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه تفریح و امور
فرهنگی نسبت به ماه قبل معادل 0.1 درصد کاهش داشت. این کاهش بیشتر در اثر
پایین آمدن شاخص بهای گروه وسایل صوتی، تصویری، عکاسی و فیلمبرداری و
کامپیوتر معادل 1.2 درصد بوده است.
در دی ماه شاخص بهای هزینه مسافرت با تور در داخل کشور معادل 5.8 درصد،
انواع گل طبیعی 8.4 درصد، خدمات تفریحی و فرهنگی 0.9 درصد و نوشتافزار 0.5
درصد افزایش یافت.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی معادل 20 درصد افزایش داشته است.
تحصیل
در دیماه 1392، شاخص بهای گروه تحصیل نسبت به ماه قبل ثابت بود. در مقایسه
با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تحصیل 13.6 درصد افزایش داشته است.
رستوران و هتل
در دی ماه سال جاری شاخص بهای گروه رستوران و هتل نسبت به ماه قبل معادل
1.2 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه
هزینه غذای آماده در خارج از خانه معادل 1.3 درصد بود.
همچنین در ا ین گروه شاخص بهای غذای آماده جهت مجالس و مراسم معادل 1.0
درصد افزایش داشت. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه رستوران و
هتل 32.6 درصد افزایش داشته است.
کالاها و خدمات متفرقه
در دیماه 1392، شاخص بهای گروه کالاها و خدمات متفرقه نسبت به ماه قبل با
افزایشی معادل 0.6 درصد مواجه شد. افزایش فوق بیشتر تحت تأثیر بالا رفتن
شاخص بهای اجرت ساخت طلای 18 عیار معادل 2.2 درصد، خدمات بهداشتی و آرایشی
شخصی 0.7 درصد، لوازم شخصی 1.2 درصد و هزینههای حقوقی و قانونی 0.8 درصد
بوده است.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، شاخص بهای گروه فوق در مقایسه با ماه مشابه سال قبل معادل 34.8 درصد افزایش داشته است.
به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی بانک مرکزی ، ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی در جلسه ی عصر روز شنبه که با حضور مدیران عامل بانک ها برگزار شد، با تاکید بر اهمیت مجموعه سیاستهای اقتصاد مقاومتی که در شرایط حساس کنونی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ گردیده است ، اظهار داشت: این اصول به بهترین شکل تدوین شده و همکاران ما تلاش می کنند در کوتاهترین زمان نحوه تحقق اهداف مورد نظر را بررسی و عملیاتی نمایند. تشکیل کارگروه مسئول درنظام بانکی تحقق اهداف مورد نظر را سرعت می بخشد.