خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

تقدیر از 24 طرح برگزیده دربیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی


تهران- ایرنا- بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی با تقدیر از 24 طرح علمی و صنعتی بین المللی و ملی در 17رشته روز یازدهم اسفند ماه برگزار می شود.

گزارش خبرنگار علمی ایرنا احمد اکبری رییس سازمان پ‍ژوهش های علمی و صنعتی روز شبه در نشست خبری این جشنواره که در وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار داشت: در این دوره 787 طرح در 17 گرایش ارایه شد که از این تعداد 126 طرح از دانشمندان 38 کشور جهان به دبیرخانه ارسال شدند.


وی افزود: از این میان 56 طرح به هیات داوران جشنواره ارایه شد که از این میان 16 طرح از دانشمندان داخلی، 5 طرح از بخش خارجی و 3 طرح از دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور از کشورهای آلمان، فرانسه و آمریکا به عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب شد.

به گفته اکبری برگزیدگان خارجی از دانشمندان کشورهای آلمان، انگلیس، استرالیا، چین و مجارستان هستند.

اکبری در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به تاکیدات رییس جمهوری به تعاملات بین المللی در حوزه علم و فناوری این جشنواره به عنوان یکی از برجسته ترین جشنواره های علمی در کشور مطرح است و در آن برجسته ترین دانشمندان دنیا حضور دارند.

دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی هدف از برگزاری این جشنواره را تجلیل و قدردانی از پژوهشگران و فناوران در سطح ملی و بین المللی عنوان کرد و گفت: 26 نهاد بین المللی از این جشنواره حمایت می کنند که از این بین 16 نهاد بین المللی حامی برگزیدگان این جشنواره خواهند بود.

***میزان جوایز این دوره تا دو برابر افزایش یافت

اکبری با تاکید بر اینکه میزان جوایز اهدا شده به برگزیدگان در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی نسبت به دوره قبلی آن دوبرابر شده است خاطر نشان کرد: رتبه های اول، دوم و سوم از بخش برگزیدگان خارجی به ترتیب 10 هزار دلار، 8 هزار دلار و 5 هزار دلار از سوی دبیرخانه این جشنواره دریافت می کنند.

وی افزود: همچنین برگزیدگان داخلی به ترتیب 12 سکه، 10 سکه و 8 سکه در رده های اول تا سوم دریافت می کنند که این جوایز نقدی از سوی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی و با کمک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اهدا می شود.

وی ادامه داد: برگزیدگان داخلی علاوه بر جوایز نقدی از حمایت های بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دراز مدت به منظور تجاری سازی طرح های خود بهره مند می شوند.

اکبری خاطر نشان کرد: 16 نهاد بین المللی حامی این جشنواره به طور مجزا به برگزیدگان جوایز نقدی و گواهی نامه و لوح تقدیر جداگانه اهدا می کنند.

رییس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی با ارایه آماری از طرح های ارایه شده در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی گفت: 787 طرح در 17 گرایش زیر به دبیرخانه رسیده است:

- 187 طرح ویژه

- 159 طرح کشاورزی و منابع طبیعی

- 66 طرح مکانیک

- 55 طرح رشته برق و کامپیوتر

- 49 طرح در رشته ریزفناوری، محیط زیست و علوم پایه پزشکی

- 46 طرح در صنایع شیمیایی

- 27 طرح برگزیده جشنواره موفق در تولید ملی

- 25 طرح مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات

- 20 طرح هنر و معماری

- 41 طرح علوم پایه

- 27 طرح فناوری نانو

- 14 طرح عمران

- 20 طرح مواد، متالورژی و انرژی های نو

- 10 طرح هوافضا

- 9 طرح مکاترونیک

- 10 طرح صنایع و مدیریت فناوری

- 22 طرح در رشته علوم پزشکی

به گزارش ایرنا بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی روز 11 اسفند ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می شود.

استاندارد گیلان عرضه نمک با نام ˈ بهفر ˈ را ممنوع اعلام کرد


رشت - ایرنا - اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان عرضه نمک با نام تجاری ˈ بهفر ˈ را ممنوع اعلام کرد .

به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان به ایرنا ، بر اساس اعلام ادارات کل استاندارد خراسان شمالی و سمنان ، نمک با نام تجاری بهفر ، تقلبی بوده و فروش و عرضه آن ممنوع است .


بر اساس این گزارش علامت استاندارد درج شده روی کالا و آدرس روی آن جعلی است و شهروندان در صورت مشاهده این کالا ، ضمن ممانعت از خرید می توانند مراتب را از طریق تلفن گویای 1517 به اداره کل استاندارد گیلان اطلاع دهند .

هند و چین با کاهش تحریم ها، واردات نفت از ایران را افزایش می دهند

یک نشریه اماراتی:


تهران - ایرنا - روزنامه گلف نیوز چاپ امارات متحده عربی، نوشت: هند و چین با کاهش تحریم ها، واردات نفت از ایران را افزایش می دهند.

به گزارش ایرنا، این نشریه با اشاره به اینکه افزایش صادرات ایران در ماه ژانویه به خاطر عواملی بوده که تنها منجر به یکبار افزایش می شود، ادامه داد: لیکن هند و چین هر دو احتمالا در صورت کاهش تحریم ها خرید از ایران را افزایش خواهند داد.


گلف نیوز اضافه کرد، در پی کاهش تحریم های ایران براساس توافق موقت این کشور با قدرت های جهانی، چین و هند، دو مشتری اصلی نفت ایران از ماه ژانویه (11 دی) واردات نفت خود از ایران را افزایش داده اند و با این کار، حجم کل صادرات ایران به تمام مشتریان خود از سطح مجاز آن اندکی فراتر رفت.

این افزایش صادرات بیانگر آن است که فروش نفت این کشور عضو اوپک به چهار مشتری اصلی خود در ماه ژانویه از سطح یک میلیون بشکه ای که قدرت های جهانی می خواستند حداکثر در آن سطح باشد تا فشارها برای محدودسازی برنامه هسته ای آن همچنان حفظ شود، فراتر رفته است.

تحریم های شدید سبب کاهش صادات نفت ایران به نصف آنچه در اوایل 2012( پیش از اعمال تحریم ها)، صادر می کرد، شد.

افزایش صادرات نفت ایران در ماه گذشته (ژانویه) ممکن است به معنی تداوم افزایش چشمگیر صادرات آن نباشد زیرا ممکن است این افزایش به دلیل عواملی باشد که فقط یک بار افزایش را موجب می شوند.

افزایش واردات نفت چین از ایران در ماه ژانویه تا حدودی در ارتباط با آمار گمراه کننده آن در آستانه تعطیلات سال نو چینی در این کشور بود.

براساس اعلام دیروز (جمعه) اداره کل گمرک چین، این کشور به عنوان بزرگ ترین مشتری نفت ایران، ماه گذشته روزانه 564هزار و 536 بشکه نفت از ایران وارد کرد که 82 درصد نسبت به ماه پیش از آن (دسامبر) بیشتر بود.

این افزایش تا حدودی مربوط به آمار گمراه کنده آن در آستانه سال نو چینی بود زیرا شرکت ها قصد داشتند محموله ها را پیش از تعطیلات یک هفته ای سال نو در این کشور که مصادف با 31 ژانویه بود، خریداری کنند، این امر موجب شد سطح واردات نفت چین از ایران به سطح پیش از تحریم آن در دو سال پیش برسد.

الکس یاپ مشاور انرژی در شرکت اف.جی.ای سنگاپور، گفت: انتظار ندارم صادرات نفت ایران به مشتریان آسیایی این کشور به سطح آن در پیش از تحریم ها برسد.

وی افزود: هنوز زود است که بگوییم با توجه به مذاکرات در حال پیشرفت چه می شود اما فکر نمی کنم ایران تا زمان رسیدن به توافق نهایی، به سطح قبلی صادرات نفت خود باز گردد.

مذاکرات هسته ایران و شش قدرت جهانی ماه نوامبر (آذر) در وین شروع خوبی برای رسیدن به یک توافق نهایی را آغاز کرد، لیکن رسیدن به توافق نهایی در ماههای آینده بسیار آرمانی است.

توافق موقت ماه نوامبر به ایران اجازه صادرات نفت تا سطح یک میلیون بشکه در روز را داد.

به گفته یک منبع خبری که حرکت نفتکش ها را رصد می کند، افزایش صادرات نفت ایران در ماه ژانویه همسو با آمار صادرات نفت ایران است که نشان می دهد صادرات نفت این کشور در طول سه ماه افزایش، به یک میلیون و 200 هزار بشکه در ماه ژانویه رسیده است.

واردات نفت چین از ایران در ماه ژانویه 11.2 درصد بیش از واردات روزانه آن در ماه دسامبر به میزان 507 هزار و 707 بشکه بود.

چین ممکن است در سال 2014 نفت بیشتری از ایران خریداری کند زیرا شرکت دولتی زوهایی زنرانگ در حال مذاکره برای انعقاد یک قرارداد جدید خرید میعانات است.

واردات نفت هند از ایران در ماه ژانویه، در مقایسه با ماه پیش از آن، بیش از دو برابر شد و رکورد خود از فوریه 2012 تا آن هنگام را شکست زیرا یکی از پالایشگاه های دولتی این کشور پس از سه ماه وقفه، دوباره شروع به خرید نفت از ایران کرد.

براساس داده های گردآوری شده توسط رویترز، خرید نفت هند از ایران در ماه ژانویه به 412 هزار بشکه در روز رسید که از 189 هزار و 100 بشکه در روز ماه دسامبر بیشتر است و 44 درصد نیز از خرید سال گذشته آن بالاتر است.

افزایش شدید واردات نفت هند از ایران در ماه ژانویه، واردات این کشور از ایران در طول ماه های آوریل تا ژانویه (فروردین تا دی) را به حدود 201 هزار بشکه در روز می رساند که هنوز هم 26 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر است، لیکن اگر واردات همچنان نزدیک سطح آن در ماه ژانویه باقی بماند، کاهش های قبلی ممکن است، خنثی شوند.

هند نیز قادر است واردات نفت از ایران را بیش از این نیز افزایش دهد زیرا این کشور خرید نفت از ایران را بیش از بقیه مشتریان اصلی کاهش داده بود.

با در نظر گرفتن واردات 65 هزار بشکه در روز نفت کره جنوبی از ایران در ماه ژانویه، خریداران آسیایی نفت ایران سقف یک میلیون بشکه در روز را پر کرده اند.

خریداران آسیایی نفت ایران شامل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی روی هم، خرید نفت از ایران در سال 2013 را معادل 15 درصد کاهش دادند به طوری که در سال یادشده به طور متوسط روزانه 935 هزار 862 بشکه نفت از ایران خریداری کردند.

لاریجانی: مجلس از مذاکرات هسته ای حمایت می کند


تهران – ایرنا – رییس مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با روزنامه فیگارو، گفت: در ایران اختلاف نظر وجود دارد ولی روی منافع ملی وحدت نظر است کما اینکه این اختلاف نظرها را در مجلس شاهد هستیم اما در کل مجلس شورای اسلامی مذاکرات را حمایت می کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خانه ملت، علی لاریجانی در مصاحبه ای با روزنامه فیگارو به بررسی مسائل روز ایران پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود که از طریق مذاکرات، مساله هسته ای قابل حل است و نباید برای ادامه مذاکرات نگاه منفی داشته باشیم.


وی در بخشی دیگر از این گفت و گو، یادآور شد: نرمش قهرمانانه به معنای عقب نشینی نیست بلکه به معنای این است که کار به صورت معقول پیش رود، مساله ما و غرب در مورد موضوع هسته ای یک موضوع لاینحل نیست به شرط اینکه به دنبال بهانه جویی نباشند.

لاریجانی ادامه داد: نگرانی آمریکایی ها و برخی کشورهای غربی نسبت به وجود سلاح هسته ای در ایران است و نگرانی ما در داخل کشور این است که معتقدیم کشورهای غربی به دنبال محروم سازی ایران از فن آوری هسته ای هستند، می توان معادله ای ایجاد کرد که این دو نگرانی رفع شود به شرط اینکه موارد دیگری به آن اضافه نشود پس اگر همین دو موضوع باشد قابل حل است.



مشروح این مصاحبه که امروز - شنبه - پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی ( خانه ملت) آن را منتشر ساخته، به شرح ذیل است:

در رابطه با مذاکرات هسته ای اخیر رهبر معظم انقلاب معتقد بودند از نظر سیاسی باید تیم مذاکره کننده را تشویق کرد نظر شما درباره عملکرد تیم مذاکره کننده چیست؟

چون جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود که از طریق مذاکرات سیاسی مسئله هسته ای قابل حل است نباید ما برای ادامه مذاکرات نگاه منفی داشته باشیم.



این به این معنی است که شما آقای ظریف را تشویق می کنید؟ آنطور که گفته می شود وی یک نرمش قهرمانانه برای توافق با ایالات متحده و غرب انجام داده اند.

ظریف موظف است از مواضع جمهوری اسلامی دفاع کند، ما به دنبال اصطلاحات نیستیم آنچه که اهمیت دارد این است که وی باید از مواضع جمهوری اسلامی دفاع کند، نرمش قهرمانانه به معنای عقب نشینی نیست به معنای این است که کار به صورت معقول پیش رود، مسئله ما و غرب در مورد موضوع هسته ای یک موضوع لاینحل نیست به شرط اینکه به دنبال بهانه جویی نباشند.

در واقع دو مسئله در این رابطه وجود دارد؛ یک مسئله اینکه آمریکایی ها و برخی کشورهای غربی مطرح می کنند و آن نگرانی آنها نسبت به وجود سلاح هسته ای در ایران است و مسئله دیگر نگرانی ما در داخل کشور است که معتقدیم کشورهای غربی به دنبال محروم سازی ایران از فن آوری هسته ای هستند، می توان معادله ای ایجاد کرد که این دو نگرانی رفع شود به شرط اینکه موارد دیگری به آن اضافه نشود پس اگر همین دو موضوع باشد قابل حل است.



برای مثال آیا ایران حاضر است روی مسئله نیروگاه اراک، فردو یا سایر نیروگاه های دیگر یک تغییری ایجاد کند؟

چرا باید چنین کاری بکند؟ یعنی با این کار چه چیزی حل می شود، کسی که این تقاضا را دارد باید دلایلش را مشخص کند، تغییر در نیروگاه ها کدام یک از دو موضوع ذکر شده را حل می کند؟

فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی معتقدند که در اراک نیازی به غنی سازی پلوتونیوم نیست این همان موضوعی است که آقای صالحی گفته بود مبنی بر اینکه مایلیم غنی سازی را در آنجا متوقف کنیم.

رأکتور اتمی اراک مأموریتش تولید پلوتونیوم نیست، از رأکتور اتمی اراک استفاده دارویی می شود، مسئله پلوتونیوم مسئله پسماند این رأکتور است که می گویند می شود از پسماند این رأکتور پلوتونیوم تولید کرد بنابراین اگر مشکل پسماند حل شود دیگر نگرانی خاصی وجود نخواهد داشت پس نباید به خاطر مشکل پسماند یک ضربدر روی رأکتور اتمی اراک بکشیم یا مثلاً برای چه می گویند سایت فردو باید تعطیل شود، این موضوع چه ربطی به نگرانی کشورهای غربی و کشور ما دارد؟ در این راکتورها نظارت بین المللی وجود دارد حال چه فرقی می کند راکتور در فردو باشد یا در محل دیگری؟

در این زمینه تنها یک تفاوت وجود دارد و آن این است که سایت فردو زیر کوه واقع شده است اما همچنان نظارت بین المللی بر آن وجود دارد.



گفته می شود که ایران به صورت مخفیانه در سایت پارچین در حال انجام کارهای نظامی است؟

سوال ما در مورد فردو بود و اینکه چرا می گویند باید این سایت تعطیل شود؟ محل فردو چه تفاوتی با نظنز دارد؟ هر دو سایت زیر نظر آژانس است.

درخواست ها باید یک منطق عقلایی داشته باشد، گاهی دلیل این تفاوت برخورد را چنین عنوان می کنند که ایمنی فردو بالاست، مگر این موضوع چه عیبی دارد آیا قرار است این سایت بمباران شود.



مذاکرات با گروه 1+5 چه تغییری در روابط ایران و آمریکا ایجاد می کند، آیا سفارت آمریکا در ایران بازگشایی می شود؟

چیزی که بیان کردید دو موضوع متفاوت است.



متفاوت یعنی چه؟

یک مسئله موضوع هسته ای است و مسئله دیگر بحث روابط ایران و آمریکاست.



آیا این بیان به این معناست که ما مشکل هسته ای را حل می کنیم ولی سفارت آمریکا در تهران بازگشایی نخواهد شد؟

مسئله سفارت نیست، مشکل ما با آمریکا یک موضوع تفننی نبوده و ریشه های عمیقی دارد، باید دید آیا این ریشه ها حل می شود یا نه و برای حل این مسئله آمریکا باید اقدامات مختلفی انجام دهد چراکه روابط ایران و آمریکا به خاطر رفتارهای نادرستی که آمریکا علیه ایران روا داشت دچار خدشه شده است.

زمان شاه که یک دیکتاتوری در ایران به راه انداخته بود، آمریکایی ها از او دفاع می کردند و هیچ وقت مشکلی برایش ایجاد نمی شد، آمریکایی ها 60 هزار مستشار در ایران داشتند و به پهلوی فشار آوردند که قانون کاپیتالاسیون در ایران اجرا شود اما ما دیکتاتور را اخراج کردیم و آمریکایی ها دشمنی را آغاز کردند.



پس به توافق رسیدن در پرونده هسته ای ایران به این معنا نیست که رابطه ای با آمریکا برقرار می شود؟

نه این توافقات تنها می تواند یک علامت مثبت باشد تا بقیه مسائل حل شود.



اعمال مثبت دیگری که در این راستا می تواند اتفاق بیفتد چیست؟ آیا آزادسازی منابع ایران می تواند به روابط دو طرف کمک کند؟

این موضوع یکی از مواردی است که می تواند اتفاق بیفتد و همچنین برخی آزارهایی که در منطقه به ایران وارد می کنند، آمریکایی ها در منطقه ماجراجویانه برخورد کرده و هر روز مشکل جدیدی در منطقه ایجاد می کنند مشکل آمریکا این است که به صورت بررسی نشده وارد منطقه می شود، کار را خراب کرده و می رود، آثار این خرابکاری هم در منطقه بر جای می ماند، مانند مسئله افغانستان.

اما آمریکا در حال ترک منطقه است، فکر می کنید آیا ایران می تواند با آمریکا بر سر مسائلی مانند عراق یا افغانستان همکاری داشته باشد؟ چرا که در گذشته بر سر مسئله عراق ایران با آمریکا همکاری هایی داشت.

همکاری نبود، آنها تقاضای مذاکره کردند و ما مذاکره را پذیرفتیم ولی برداشت ما این است که آمریکایی ها درست عمل نکردند. خوشحالیم که آمریکا منطقه را ترک می کند چون با ماندنش کار خراب تر می شود. آیا با ماندن آمریکا در افغانستان مشکل تروریسم حل شد؟ آیا نسبت به سال 2001 کارهای تروریستی در منطقه کمتر شد؟

آمریکایی ها برای ورود به افغانستان دو هدف داشتند یکی مبارزه با مواد مخدر و دیگری مبارزه با تروریسم. به کدام هدف عمل کردند؟ مواد مخدر که افزایش پیدا کرد چراکه در سال 2001 مواد مخدر تولیدی در افغانستان 200 تن در سال بود و حالا به 8000 تن افزایش پیدا کرده یعنی 40 برابر شده و این مواد از فرودگاه های افغانستان انتقال پیدا می کند، تروریسم هم که همچنان در منطقه وجود دارد. پس آمریکایی ها با حضور خود در افغانستان چه چیز را حل کردند.



آیا خروج آمریکا از افغانستان می تواند با ایران به بحث گذاشته شود؟

بستگی دارد ببینیم آمریکایی ها چه مطلبی را می خواهند مطرح کنند. آمریکایی ها نمی خواهند از افغانستان خارج شوند بلکه تنها در صدد کم کردن نیروهایشان هستند. تا آنجا که ما مطلع هستیم آنها می خواهند 9 پایگاه را در افغانستان حفظ کنند که به این خارج شدن نمی گویند. این عمل یعنی ما می خواهیم همچنان در آنجا سلطه داشته باشیم و در کل خروج از افغانستان به نفع آمریکایی ها نیست.



پیشنهاد ایران برای حل مشکل سوریه چه خواهد بود؟

باید این مشکل از طریق مذاکره سیاسی حل شود و بعد از آن رأی گیری شود البته برای اینکه این اتفاقات بیفتد باید فضای سوریه امن شده، نیروهای مسلح از آنجا خارج شوند، مرزهایی که ازآنجا به سوریه سلاح فرستاده می شود بسته شود و بر انتخابات آنجا نظارت بین المللی وجود داشته باشد، اگر آمریکایی ها خیلی نگران دموکراسی هستند انتخابات برگزار شود، ما نیز از دموکراسی در منطقه حمایت می کنیم چون می دانیم هر جا دموکراسی واقعی برگزار شد آنچه که آمریکا می خواهد حاصل نمی شود.



به خاطر وجود فضای ناآرام برگزاری انتخابات در سوریه سخت است.

وقتی نیروهای مسلح از آنجا خارج شوند زمینه برای انتخابات حاصل می شود. آیا راهی غیر از این وجود دارد؟ باید از راه سیاسی مشکل حل شود یا نظامی؟ دو سال و نیم است از راه نظامی وارد شده اند آیا مشکلی حل شد؟

باید تفاهم ایجاد شود، اما سؤال اینجاست که با چه کسی باید تفاهم کرد، آیا با گروه های معارض؟ گروه های معارض در سوریه هم بر دو قسم هستند؛ یک قسم خارج از سوریه ساکن اند و به فکر تفریح خود و گروه دیگر در سوریه می جنگند که بیشتر تروریست اند و مذاکرات را قبول ندارند. پس با چه کسی می خواهند تفاهم کنند؟ تفاهم باید با مردم حاصل شود در این راستا و در مذاکرات مشخص نیست که برخی معارضان نماینده چه گروهی هستند.

ما از اوضاع سوریه مطلع هستیم، تروریست ها مسیحیان، علوی ها و اهل سنت را می کشند و کلیساها را به آتش می کشند، کدام یک از معارضان نماینده آنان هستند. مشکل پارادوکسی است که در ژنو2 رخ داده، یعنی با کسانی مذاکره می کنند که نفوذی در داخل ندارند. ما نمی گوییم با آنها مذاکره نکنند اما اینها نمی توانند در داخل نقشی داشته باشند. آن معارضی که در داخل سوریه می جنگد که اصلا ژنو 2 را قبول ندارد. پس راه حل این است که تمام کشورها بر انتخابات تمرکز کنند، در این راستا هم تردید نداشته باشید خیلی از کشورها می توانند دست تروریست ها را قطع کنند.



به نظر شما بشاراسد آینده سیاسی خاصی دارد؟

به هر حال برای خود آینده ای دارد. بستگی دارد که آینده را در چه چیزی ببینیم، زمانی که بحران در سوریه آغاز شد برخی کشورها به ایران سفر کردند و می گفتند تا 2 هفته دیگر بشار اسد نیست آیا این طور شد؟ پس اینگونه نمی شود راجع به کشورها نظر داد، ما اصولا این رفتار را نادرست می دانیم که در کاخ های شیشه ای بنشینند و رئیس جمهور کشورها را عوض کنند.

من مصاحبه ای با بشاراسد داشتم، خیلی فشارها در سوریه هست و مردم زیادی کشته می شوند و با این شرایط پذیرفتن این موضوع که بشار اسد آینده سیاسی خاصی در سوریه داشته باشد سخت است.

اگر بشار اسد باعث این مشکلات در سوریه است وقتی انتخاباتی برگزار شود رأی نخواهد آورد، پس اگر رأی آورد مشخص می شود حرف هایی که به او می زنند چندان دقیق نیست. مشکل این است که فضایی ساخته می شود و از یک شخص شیطان ترسیم می کنند و می گویند باید این شیطان را از بین ببریم، اول باید دید آیا این شیطان را درست ترسیم کرده اند؟ اگر آمریکایی ها معتقدند بشار اسد این میزان ظلم روا داشته نباید در انتخابات رأی بیاورد پس چرا شرط می گذارند که بشاراسد در انتخابات شرکت نکند.



برگردیم به مذاکرات هسته ای، آیا موافقید که مجلس در مذاکرات شرکت کند؟

این امور مسائلی است که در جمهوری اسلامی جایگاه خاصی دارد یعنی مجلس نظارت خود را دارد ولی جایگاه اداره امور، جایگاه دیگری است.

نظر شما در مورد بیانات اخیر آقای ظریف در مورد هولوکاست که گفته اند هولوکاست یک تراژدی غمناک است چیست؟ البته این اظهارات به وسیله یکسری نمایندگان با اخطار مواجه شده است.

هولوکاست یک واقعه تاریخی است، نه آقای ظریف مورخ است و نه دیگران، ولی حتماً ایشان مطالعاتی دارند و هر کدام نظر خود را ارائه می کنند، مسئله ما این موضوعات نیست و در مورد وقایع تاریخی نظرات متفاوتی وجود دارد.



آیا شما می توانید چنین بیاناتی داشته باشید و بگویید که هولوکاست یک تراژدی غمناک بوده؟

من مطالعات ظریف را در تاریخ ندارم. من فقط می دانم در غرب هم نظرات متفاوت است و اکثرا هولوکاست را یک واقعیت می دانند. برخی از متفکران هم منکر آن هستند البته به خاطر انکارشان در غرب مورد محاکمه قرار گرفته اند، پس چرا افراد را به خاطر اظهار نظرشان محاکمه می کنند.



روابط اخیر ایران با فرانسه کم رنگ شده و مذاکرات هسته ای به این موضوع دامن زده است. آیا حضور هیأت اقتصادی فرانسه که اخیراً به تهران سفر کرده اند کمکی به بهبود روابط ایران و فرانسه می کند؟

ما با فرانسه مشکل مهمی نداریم، مخصوصاً که فرانسه به انقلاب ایران کمک کرد و امام در نوفل لوشاتو ساکن بود بنابراین نگاه ایران به فرانسه منفی نبود اما بعد از انقلاب برخی اقدامات کمی نگاه ها را منفی کرد به خصوص موضع فرانسوی ها در جنگ 8 ساله.

فرانسوی ها به طور جدی از عراق حمایت کردند و حتی هواپیماهای سوپراتانگارد به آنها اجاره دادند، سرلشگر رفیق سامرایی که مسئول اطلاعات رژیم بعث بود خاطرات خود را نوشته، آن را بخوانید. جایی می گوید در اواخر جنگ فرانسوی ها نمایند ه ای پیش صدام فرستادند و پیشنهاد دادند که ما حاضریم یک بمب هسته ای به شما بدهیم تا به تهران بزنید و جنگ تمام شود لذا ایرانی ها از رفتار فرانسه ناراحت هستند. البته ما روابط تجاری زیادی با فرانسوی ها داشته ایم و فکر می کنیم اگر اروپا در منطقه به عنوان یک قطب بازیگر عمل کند مفید است منتها به شرط اینکه موضع مستقلی داشته باشد و دنباله رو نباشد.



در مورد نقش فرانسه در مذاکرات 1+5 چه فکر می کنید؟

عالم سیاست قابل پیش بینی نیست، باید فرانسوی ها بفهمند اگر موضع سرسختانه بگیرند نه به نفع آنهاست ونه به نفع شرکت هایشان. در این راستا شنیده ام آقای اوباما از حضور هیأت فرانسوی در ایران خیلی عصبانی شده است، آنقدر که می خواست پاره آجر پرتاب کند.



درباره مذاکرات هسته ای از طرف محافظه کارها انتقادات همیشگی را شاهد نیستیم، آیا این به این معناست که مذاکرات از طرف رهبری تأیید شده و محافظه کاران تصمیم گرفته اند به ظریف و روحانی برای مذاکره فرصت دهند؟

در ایران اختلاف نظر وجود دارد و این اختلاف نظر در مسائل مختلف است ولی روی منافع ملی وحدت نظر وجود دارد کما اینکه این اختلاف نظرها را در مجلس شاهد هستیم. برخی به بعضی سیاست ها معترض اند و برخی موافق، اما در کل مجلس مذاکرات را حمایت می کند.



گفته می شود مذاکرات پنهانی با آمریکا صورت گرفته، آیا این موضوع به این معنا نیست که ایران می تواند به ایالات متحده اعتماد کند؟

آمریکایی ها که می گویند به ایران اعتماد نداریم.



همین حرف را ایرانی ها می گویند.

پس دو طرف جوابشان معلوم است. مذاکرات دلیل اعتماد نیست، می تواند منافعی وجود داشته باشد و آن هم به خاطر درخواست آمریکا برای مذاکره بوده است. ما هنوز تصویر روشنی از این مباحث نداریم و حرف هایی که اخیرا در آمریکا زده می شود باعث تعجب بوده و منجربه اعتماد سوزی می شود. در هر حال تصویری که در ایران ایجاد شده آن است که حرف های آشفته ای بیان می کند.

البته در ایران هم حرف های متفاوتی از طرف محافظه کارها، میانه روها و آیت الله ها بیان می شود.

من نگفتم که برخی از سناتورها حرف های مختلفی می زنند، بلکه گفتم آقای اوباما این صحبت ها را بیان می کند یا جان کری، این ها نقش اجرایی در آمریکا دارند و مسئول مذاکره بودند.

این احساس وجود دارد که در ایران مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد و بخشی از پول های ایران خارج از کشور بلوکه شده و برخی می گویند چون ایران هیچ شانس دیگری نداشته حاضر به مذاکره شده است.

آیا در حال حاضر شما کمبودی در شهر ملاحظه می کنید؟ آیا چیزی وجود دارد شما در بازار تهران پیدا نکنید؟ از انواع میوه جات و تکنولوژی روز و ماشین های روز دنیا. پس تصوری که فکر می کنند ایران به خاطر تحریم ها مذاکره می کند اشتباه است، قسمت کمی از مشکلات اقتصادی ما مربوط به تحریم ها می شود و بیشتر مشکلات مدیریتی است.

حجم نقدینگی در ایران زیاد شد و نقدینگی ما از 60 هزار میلیارد تومان به 500 هزار میلیارد رسید، من نمی گویم تحریم هایی بی تأثیر بوده اما درصد تأثیر آن کم است، مشکل اصلی بیماری اقتصادی ماست که گفته ایم دولت راه حل ارائه کند. به هر حال نمی گوییم دوستانی که اینگونه فکر می کنند نظرشان را تغییر دهند، چون خیلی خوشحال اند که به این طریق مشکلات را حل کرده اند، اما اشتباه می کنند و یکی از مشکلات ما همین تصورات اشتباه است.

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ما تقاضای مذاکره نداشتیم، این تقاضای آمریکا بود برای مذاکره آن هم در زمان دولت قبلی، پس چرا می گویید ایران نیاز به مذاکره داشته است، باید پرسید که آمریکا چه نیازی به مذاکره داشته است.



بخشی از پول های ایران در آمریکا بلوکه شده و نرخ تورم نزدیک به 43 درصد است که این وضعیت خوبی به لحاظ اقتصادی نیست.

بله ما اوایل انقلاب هم شرایط مشابهی داشته ایم ولی مشکل پیدا نکردیم، جنگ هم داشتیم و در جنگ هم تحریم بودیم. درست است که مقداری از پول ما را بلوکه کرده اند ولی مشکلات اقتصادی ما همه اش مربوط به این موضوع نیست.

اگر غرب احساس کند به خاطر تحریم این مشکل به وجود آمده اشتباه محاسباتی است، بخشی از مشکلات ما تحریم است ولی مشکل اصلی ما مشکل مدیریتی بوده و در همین دوره ای که روحانی آمد شتاب تورم کنترل شد، مگر تغییری در شرایط ما به وجود آمد، آیا پول های بلوکه شده ما آزاد شد؟



بعد از انتخابات 88 ایران با مشکل مواجه شد و خیلی ها زندانی شدند. در حال حاضر نظر شما در مورد شرایط چیست؟ آیا نظم به ایران برگشته؟

در حال حاضر مردم بسیار امیدواراند و نسبت به دولت جدید نگاه مثبت دارند. رسانه ها و روزنامه ها مواضع مختلفی دارند و نظراتشان را مطرح می کنند، در مجلس هم همینطور است آرا مخالف بیان می شود و ما مشکل امنیتی نداریم.



اگر شما تمام آراء کسانی که به سیستم وابسته هستند، مانند جلیلی، ولایتی و قالیباف را جمع آوری کنید، بیش از 25 درصد کل آرا نمی شود. آیا فکر می کنید جمهوری اسلامی در مقابل مردم مشکلی دارد؟

مگر آقای روحانی از اجزا سیستم نیست، روحانی از اجزای روحانیت مبارز و از افراد محافظه کار بوده است، تلقی ها اشتباه است. روحانی نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی است و سال ها دبیر این شورا بوده. آیا رأی روحانی و بقیه کمتر از 25 درصد است. در کدام کشور غربی 75 درصد مردم در انتخابات شرکت می کنند؟ فکر می کنم در این موضوع که دموکراسی در ایران عمیق است تردیدی وجود ندارد. یعنی حضور مردم در انتخابات بسیار چشمگیر است.



چه برخوردی باید با آقای موسوی یا کروبی صورت بگیرد؟ باید آزاد شوند یا هنوز باید صبر کرد.

کسی به دنبال زندانی کردن کسی نیست، دلیلی ندارد که افراد را در زندان نگهداریم، یا در حصر باشند. باید اشکالات این افراد رفع شود چرا که آنها در مسیر خود درست عمل نکردند و اشتباهات بزرگی مرتکب شدند، می توانستند درست تر عمل کنند.



باید آزاد شوند یا دادگاهی؟

راه آنها به قوه قضائیه مربوط نیست و راه های دیگری دارد.



آیا این راه گفت وگو است؟

نه من این را نگفتم، گفتم همان طریقی که محصور شدند از همان طریق باید موضوع حل شود، باید فهم آنها نسبت به مسائل درست شود.

ظریف به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می رود


تهران - ایرنا - چهار روز پس از مرحله نخست مذاکرات جامع هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در وین، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می رود.

به گزارش ایرنا و بر اساس دستور هفتگی کمیسیون های مجلس، ظریف روز یکشنبه چهارم اسفند در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافته و به 9 سوال نمایندگان پاسخ دهد.


ایرج ندیمی نماینده لاهیجان و سیاهکل، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان، ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم آباد، علی اکبر آقایی نماینده سلماس و فرهاد بشیری نماینده پاکدشت هر کدام یک سوال از ظریف پرسیده اند.

همچنین جواد کریمی قدوسی، بهرام بیرانوند، احمد آریایی نژاد، ابوالقاسم جراره و حبیب آقاجری به ترتیب نمایندگان مشهد، بروجرد، ملایر، بندرعباس و بندرماهشهر نیز سوال مشترکی را از رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان مطرح کرده اند.

سوال مشترکی نیز با امضای54 نفر از نمایندگان، سوال مشترک دیگری با 23 امضا و همچنین سوالی با 12 امضا از ظریف مطرح شده است که وزیر امور خارجه ضمن حضور در کمیسیون امنیت ملی به این سوالات پاسخ می دهد.



** وزیر کشور مهمان روز سه شنبه کمیسیون

روز سه شنبه نیز عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در این کمیسیون حضور می یابد تا به سوالات حسین طلا نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، حسین بیگلری نماینده سقز و بانه، فتح اله حسینی نماینده سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین، ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم آباد، سیدمحمد بیاتیان نماینده بیجار، رمضانعلی سبحانی فر نماینده سبزوار پاسخ گوید.

علیرضا زاکانی نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، احمد شوهانی نماینده ایلام، ایوان، شیروان، چرداول و مهران و بهروز نعمتی نماینده اسدآباد دیگر نمایندگانی هستند که از وزیر کشور سوال طرح کرده اند.

کارگروه روابط خارجی این کمیسیون نیز روز یکشنبه به بررسی طرح اصلاح تبصره(1) ماده(34) مقررات تشکیلاتی، استخدامی، مالی و انضباطی وزارت امور خارجه می پردازد.

کارگروه دفاعی نیز روز سه شنبه جلسه دارد و به بررسی طرح الحاق یک بند به ماده (45) قانون خدمت وظیفه عمومی می پردازد.

کارگروه بسیج نیز روز یکشنبه طرح تقویت و توسعه سازمان بسیج رسانه را در دستور کار دارد.