خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

خبرنگارزن مستقل

این سایت به آزادی بیان احترام میگذارد و در چارچوب قانون ،اخلاق و نظام اسلامی گام برمیدارد.

امکان ثبت تغییرات هدفمندی از چهارشنبه

سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها اعلام کرد

متقاضیان به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند


سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها اعلام کرد: کلیه سرپرستان خانوار متقاضی دریافت یارانه نقدی می‌توانند از چهارشنبه هفته جاری نسبت به ثبت تغییرات اطلاعات خانوارهای خود اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد کلیه هموطنانی که در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها ثبت نام کرده و به دلیل یکی از وقایع چهارگانه تولد، فوت، ازدواج و طلاق متقاضی دریافت این تغییرات در سامانه رفاهی بوده می‌رساند که متقاضیان می توانند از روزچهارشنبه 31 اردیبهشت ضمن در دست داشتن اسناد و مدارک معتبر با مراجعه به دفاتر پلیس +10 نسبت به ثبت تغییرات اقدام کنند.

همچنین آن دسته از هموطنانی که به دلایل مختلف از جمله (محجوریت، فقدان سرپرست، عدم صلاحیت سرپرست خانوار و ...) متقاضی تغییر سرپرست خانوار خود هستند نیز می توانند پس ازمراجعه به فرمانداری محل سکونت خود و طی مراحل قانونی نسبت به تغییر سرپرست خانوار در دفاتر پلیس +10 اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، در حالی که بنا بود امکان ثبت تغییرات متقاضیان دریافت نقدی از اردیبهشت ماه در سامانه رفاهی فراهم شود سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها اعلام کرد متقاضیان می توانند از چهارشنبه این هفته و با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10 نسبت به ثبت تغییرات خود اقدام کنند.

نکته قابل توجه در اطلاعیه جدید این سازمان این است که امکانی برای خانواده‌هایی که قصد دارند بنا به دلایل مختلف سرپرست خانوار خود در سامانه رفاهی تغییر دهند به وجود آمده و به این ترتیب این دسته از خانوارها نیز می توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +10 نسبت به تغییر سرپرست خانوار اقدامات لازم را انجام دهند.

این اطلاعیه در حالی صادر شده که دولت در حال بررسی برای شناسایی و حذف دهک‌های ثروتمند از لیست دریافت کننده یارانه نقدی است وبه احتمال زیاد درصد قابل توجهی از آن‌ها از ابتدای تابستان دیگر یارانه دریافت نخواهند کرد.

ترور دادستان خرمشهر +توضیح مسئولان


دادستان عمومی و انقلاب خرمشهر ترور شد.

محمدباقر الفت رییس کل دادگستری استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا، با تایید خبر ترور دادستان خرمشهر، گفت: بامداد روز شنبه - 27 اردیبهشت ماه - علیرضا باوی دادستان عمومی و انقلاب خرمشهر مورد سوء‌قصد قرار گرفت.

وی ادامه داد: تاکنون مشخص نشده دلیل این سوءقصد چه بوده و در رابطه با همین موضوع گروه خاصی شناسایی نشده‌اند.

الفت با بیان اینکه در حال تحقیقات در این رابطه هستیم، تصریح کرد: ترور دادستان خرمشهر توسط اسلحه شکاری از نوع ساچمه‌ای بوده و ساچمه‌هایی به ناحیه صورت وی اصابت کرده است که پس از حادثه به بیمارستان منتقل شد.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان نیز در مورد سوءقصد به جان دادستان خرمشهر، گفت: ترور بودن یا نبودن این حادثه، وضعیت ضارب یا ضاربان و اینکه انگیزه آنها چه بوده، توسط کارشناسان مربوطه در حال بررسی است.

قدرت‌الله دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: حوالی ساعت 23 جمعه - 26 اردیبهشت - علیرضا باوی دادستان خرمشهر در اهواز و در حوالی پل پنجم این شهرستان هنگام رانندگی در خوردروی خود مورد اصابت اسلحه شکاری قرار گرفت.

وی ادامه داد: دادستان خرمشهر پس از این حادثه به بیمارستان گلستان اهواز منتقل و خوشبختانه به‌صورت سرپایی معالجه شد. تنها یک ساچمه به ناحیه صورت وی اصابت کرده بود که توسط پزشکان خارج و خطر رفع شد.

تغییر زندگی ایرانی اسلامی با تبلیغات تلویزیون

تبلیغات فروش کالای خود را با خوشبختی پیوند می‌زند و مخاطب فکر می‌کند اگر کالای تبلیغی مثل عطر و خودرو و... را خریداری کند به آن خوشبختی خواهد رسید درحالیکه این فریبی بیش نیست.
یک پژوهشگر حوزه ارتباطات و تبلیغات تلویزیونی تاکید کرد که تبلیغات بی‌رویه در مخاطب نیازهای کاذب ایجاد می‌کند و به تدریج سبک زندگی کودکان، زنان و زوج‌های جوان را که مستعد تحول هستند، تغییر می‌دهد.
 
به گزارش مهر، محمدرضا رسولی درباره تبلیغات که این روزها حجم زیادی از وقت تلویزیون را به خود اختصاص داده است، گفت: اتفاقی که در این 6 ماهه اخیر بیشتر شاهد آن هستیم حجم زیادی از تبلیغات است که چه به شکل مستقیم و چه نهان و زیرپوستی در تلویزیون ارائه شد و تلویزیون زمان زیادی از برنامه های خود را در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار داد. به ویژه برپایی مسابقه‌های قرعه کشی برای شرکت‌های تجاری و خدماتی هم وجود داشت که این مساله از نگاه جامعه‌شناختی خطراتی را در بردارد.
 
تبلیغات بی‌رویه نیازهای کاذب ایجاد می‌کند
 
وی در پاسخ به اینکه آیا این تبلیغات هیچ‌گونه جنبه اطلاع رسانی ندارند؟ گفت: بسیاری از اینگونه تبلیغات اطلاع‌رسان نیست. تبلیغ اطلاع‌رسان سبک زندگی را دگرگون نمی‌کند اما این تبلیغات می‌تواند رفتارهای عادی مردم را به تدریج تغییر دهد. در تلویزیون برای کالاهای کم ارزش و خدمات بانکی حجم زیادی از تبلیغات ارائه می‌شود که واقعا هیچ ضرورتی ندارند.
 
این پژوهشگر حوزه تبلیغات اضافه کرد: بسیاری از این تبلیغات پیچیدگی‌هایی دارد که به شکل زیرپوستی سبک، نگرش و اندیشه مردم را عوض کرده و دچار تغییر و تحولات می‌کند. 90 درصد اینها تبلیغات بانکی و یا کالاهای لوکس و کالاهای مضری مثل چیپس و پفک است که نیازهای کاذبی در جامعه ایجاد می‌کند و به لحاظ سلامت، جامعه را به خطر می‌اندازد. این کالاها به تدریج عادات و رویه‌های مصرف را در مخاطبان تغییر می‌دهد.
 
دسر ترامیسو در فرهنگ مصرفی ما جایی نداشت
 
رسولی اضافه کرد: به طور مثال دسر ترامیسو در فرهنگ مصرفی ما جایی نداشت با این حال امروزه تمام سوپرمارکت‌ها را دربرگرفته است. اینها کالاهایی هستند که از برنامه‌های ماهواره‌ای به تبلیغات ما راه پیدا کرده‌اند و به نوعی وارد زندگی ما شده و بازتولید می‌شوند. باید به تبلیغات توجه بسیاری داشت زیرا تبلیغ فقط آنچه که می‌بینیم نیست. در تبلیغات عناصر غیرمستقیمی هم وجود دارد که شاید در متن پیام دیده نشود بلکه در حاشیه و در زاویه پیام‌ها خود را نهان می‌کند و تاثیر عناصر نهان و حاشیه بسیار بیشتر از متن آن است.
 
اجازه نداریم برای منافع تلویزیون و شرکت‌ها مخاطب را تحمیق کنیم
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه انتقاد به این نیست که چرا تبلیغات وجود دارد، مطرح کرد: انتقادات ما بیشتر به نوع و حجم تبلیغاتی است که شفافیتی هم ندارند. درواقع ما باید به سمت تبلیغات ساده و اطلاع رسان حرکت کنیم نه تبلیغاتی که آرمان‌هایی را صرف فروش تبلیغات می‌کنند. ما اجازه نداریم تنها به دلیل منافعی که تبلیغات برای شرکت‌ها و بانک‌ها و تلویزیون دارند مخاطب خود را تحمیق کنیم و وقت او را برای برنامه‌های بی محتوای تبلیغی و قرعه‌کشی هدر دهیم.
 
وی با بیان اینکه در تلویزیون ما حقوق مصرف‌کننده در نظر گرفته نمی‌شود، افزود: انتقاد ویژه من به تبلیغاتی است که در قالب قرعه‌کشی‌ها می‌آید حتی به شوخی بعضی از دوستان عنوان می‌کنند که تلویزیون در لابلای تبلیغاتی که پخش می‌کند فیلم و سریالی هم نشان می‌دهد.
 
زوج‌های جوان بیشترین تاثیر را از سبک زندگی تبلیغی تلویزیون می‌گیرند
 
رسولی با اشاره به تغییراتی که ممکن است در اثر تبلیغات در زندگی پیدا شود، اظهار کرد: تغییر در شیوه زندگی در اثر تبلیغات در درازمدت اتفاق می‌افتد. بخصوص تغییر در سبک زندگی کودکان، مادران جوان و زوج‌های جوانی که در ابتدای زندگی مشترک قرار دارند؛ چون این زوج‌ها آرزوی تغییر و تحول بیشتری در زندگی خود دارند و بنابراین از سبک زندگی که در تلویزیون تبلیغ می‌شود بیشتر تاثیر می‌پذیرند.
 
تبلیغات تلویزیون خوشبختی را می‌فروشد
 
این استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه با اشاره به یکی از تحقیقات خود در حوزه تبلیغات تلویزیونی اعلام کرد: چند سال پیش تحیقیقی داشتیم که در نتیجه آن آمده بود که بیش از 60 تا 70 درصد تبلیغات تلویزیون مبتنی بر تبلیغات پیچیده و آرمانی هستند که خوشبختی را می‌فروشند. این تبلیغات فروش کالای خود را با خوشبختی پیوند می‌زند و مخاطب فکر می‌کند اگر کالای تبلیغی مثل عطر و خودرو و... را خریداری کند به آن خوشبختی خواهد رسید درحالیکه این فریبی بیش نیست.
 
خوردن بستنی برای افزایش هوش فریب است
 
این پژوهشگر حوزه تبلیغات با اشاره به یکی از این تبلیغات تلویزیونی بیان کرد: شب گذشته تبلیغی در تلویزیون به نمایش گذاشته بود که در آن کودکی مساله‌ای را فراموش کرده بود و بعد یک کودک دیگر به او پیشنهاد داد که فلان بستنی را بخورد تا باهوش شده و بتواند همه سوالات را جواب دهد و موضوع مورد نظر را به یاد بیاورد. کودک هم با خوردن بستنی فورا سوالات را جواب داد. این نوع تبلیغات فریب محض است و شورای نظارت باید در برابر آنها بایستد.
 
وی با بیان اینکه تلویزیون مالکیت عمومی دارد و حق ندارد کار اختصاصی انجام دهد، گفت: از جمله مواردی که در تلویزیون رعایت نمی‌شود حقوق کودکان است. در تمام دنیا حقوق کودکان بسیار محکم و سخت رعایت می‌شود و به آنها توجه می‌شود تا آینده کودکان را به مخاطره نیندازد اما در ایران تبلیغات اتفاقا نسل آینده را هدف قرار می‌دهند. به طور مثال آیا یک بستنی می‌تواند در عرض چند ثانیه هوش آدمی را چند برابر کند. یا تبلیغاتی ارائه می‌شود که برای کودکان بدآموزی ‌هایی دارد و یا قومیت‌ها را به چالش می کشد.
 
قوانین سخت دیگر کشورها برای تبلیغات تلویزیونی و جای خالی این قوانین در ایران
 
این استاد علوم ارتباطات به قوانین دیگر کشورها درخصوص تبلیغات اشاره و بیان کرد: در هلند سخت‌گیرانه‌ترین قوانین برای تبلیغات وجود دارد. به طور نمونه در بندی از این تبلیغات آمده است که در تبلیغات بزرگسال و یا تبلیغاتی که مختص کودکان نیست نباید از کودکان استفاده شود و یا تبلیغاتی وجود دارد که چون مختص بزرگسال است باید از 9 شب به بعد پخش شود. این تبلیغات غیر اخلاقی نیستند بلکه تنها برای اینکه اجباری روی خانواده‌ها از طریق کودکان اعمال نشود، این قوانین گذاشته شده است.
 
رسولی در پایان خاطرنشان کرد: با این حال در ایران دیده می‌شود از کودکان برای تبلیغات تلویزیونی بزرگسال استفاده می‌شود و یا از کودکان برای کالایی که اصلا مورد نیازشان نیست بهره می‌گیرند.

دسیسه پدرشکاک،برای قتل دو دخترش

متهم به قتل در اعترافات خود عنوان داشت که به دلیل شک و بدبینی به دخترانم از مدتی قبل با آنها اختلافاتی داشته و براین اساس با همدستی پسرم آنها را به حوالی شهرستان برده و به قتل رساندیم.
 فرمانده انتظامی شهرستان تربت جام از دستگیری مردی که با همدستی پسرش، دو دختر جوان خود را به دلیل بدبینی به قتل رسانده بود، خبر داد.
 
به گزارش ایسنا، سرهنگ مختاری با اعلام این خبر گفت: در پی گزارش قتل دو دختر جوان در حوالی این شهرستان، تیم مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تربت جام برای پی گیری موضوع وارد عمل شدند.
 
وی با بیان اینکه با کشف اجساد دو دختر مراتب به مقام قضایی اعلام و تحقیقات پرونده ادامه یافت.گفت: بررسی‌های پلیسی در این باره نشان داد دو خواهر جوان با پدر خود اختلافاتی داشته‌اند و با پی گیری این سرنخ، تحقیقات تخصصی پرونده ادامه یافت و پلیس به اطلاعاتی دست یافت که حاکی از فرار پدر خانواده به شهرستان تایباد داشت.
 
فرمانده انتظامی شهرستان تربت جام گفت: بلافاصله هماهنگی لازم با پلیس آگاهی تایباد به عمل آمد و پدر دو دختر جوان در حوالی تایباد دستگیر شد.
 
مختاری با بیان اینکه متهم به قتل در اعترافات خود عنوان داشت که به دلیل شک و بدبینی به دخترانم از مدتی قبل با آنها اختلافاتی داشته و براین اساس با همدستی پسرم آنها را به حوالی شهرستان برده و به قتل رساندیم، در پی این اعترافات، پسر خانواده نیز دستگیر و تحقیقات در این باره ادامه دارد.

هشت دقیقه

نگاه ها همه بر روی پرده سینما بود.

اکران فیلم شروع شد،

شروع فیلم سقف یک اتاق دو دقیقه بعد همچنان سقف اتاق, سه, چهار, پنج, ...,هشت دقیقه اول فیلم فقط سقف اتاق!

صدای همه در آمد.

اغلب حاضران سینما را ترک کردند

ناگهان دوربین حرکت کرد و آمد پایین و به جانباز قطع نخاع خوابیده روی تخت رسید.

زیرنویس فیلم

 این تنها ۸ دقیقه از زندگی این جانباز بود و ما طاقت نداشتیم ...