
معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه بیش از 200 میلیارد دلار طرح تدوین شده از وزارتخانهها به دفتر اینجانب آمده است، گفت: اگر نیاز باشد در آینده تغییر قیمتی در نرخ حاملهای انرژی اعمال میشود.
اسحاق جهانگیری امروز در مراسم آغاز رسمی
عملیات اجرایی آزادراه جنوبی تهران از آبیک تا چرمشهر اظهار داشت: سواحل
مکران در دولت یازدهم مورد توجه خاص قرار گرفت. این نعمت خداوندی از
شرقیترین نقطه در سیستان و بلوچستان تا تنگه هرمز و بندرعباس غیر از
چابهار و جاسک کانون توسعه دیگری ندارد.
وی ادامه داد: بهدلیل موقعیت خاص جغرافیایی ایران کشورهای متعددی در شمال،
جنوب، شرق و غرب کشور وجود دارند که مایلند از این ظرفیتهای کشور استفاده
کنند.
جهانگیری ادامه داد: باید از نظر حمل و نقل و ترانزیت هرچه زودتر توسعه
یابیم؛ توسعه صنعتی، کشاورزی، گردشگری، اقتصادی و اجتماعی همه به توسعه حمل
و نقل وابسته است و در گرایشهای توسعهای اصلیترین موضوع توسعه حمل و
نقل است.
وی با بیان اینکه حمل و نقل دریای ایران ویژگی خاصی دارد، گفت: در بنادر
جنوبی کشور ظرفیتهای مناسبی داریم، لازم است چابهار به قطب بزرگ بندری
منطقه تبدیل شود و با تصویب منطقه آزاد جاسک این منطقه به بخش نفتی خارج از
تنگه هرمز تبدیل میشود.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در پرتو تدبیر سیاستهای عالمانه، فضای
فعالیت دقیق اجرایی میشود. راه آهن فقط با حضور بخش خصوصی توسعه مییابد و
با سیاستهای فعلی بخش خصوصی نمیتواند در این عرصه ظاهر شود و باید
روشها را تغییر داد.
جهانگیری ادامه داد: 10 کریدور اولویتدار کشور به میلیاردها دلار سرمایهگذاری نیاز دارد.
معاون اول رئیس جمهور گفت: در حال حاضر بیش از 200 میلیارد دلار طرح مشخص
آماده و تدوین شده از وزارتخانهها در دفتر اینجانب وجود دارد.
وی با بیان اینکه برای شرایط تحریم و پس از تحریم برنامه مشخص تدوین
کردهایم، گفت: مشارکت بخش خصوصی در ساخت آزادراهها روش مناسبی است و باید
به سایر مدلهال حملونقلی تعمیم یابد.
معاون اول رئیس جمهور کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلایندههای ریز محیطی
را از مزایای آزادراهها عنوان کرد و گفت: با این وجود افزایش قیمت
حاملهای انرژی هم در کاهش مصرف چندان تأثیری ندارد و اگر نیاز باشد در
آینده تغییر قیمتی در حاملهای انرژی اعمال میشود.
جهانگیری ادامه داد: در بند (ق) تبصره 2 قانون بودجه و قانون رفع موانع
تولید برای استفاده از منابع حاصل از صرفهجویی انرژی مجوز داریم؛ در حمل و
نقل بیش از 60 درصد انرژی کشور مصرف میشود.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: افزایش ایمنی با جلوگیری از حوادث
رانندگی از مهمترین دستاوردهای آزادراهها است، باید به مسائل زیست محیطی
تهران توجه شود. در 2 سال اخیر فعالیتهای خوبی در این عرصه انجام شد که
نمونه آن استفاده از بنزین یورو 4 است.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی بیان کرد: بدهی دولت به قرارگاه خاتمالانبیاء زیاد است.
جهانگیری این را هم به مزاح گفت که البته قرارگاه خاتم بابت پروژههایی که به آنها میدهیم خوشحال میشوند و دنبال پول نیستند.
وی تأکید کرد: قرارگاه خاتمالانبیاء هیچگاه نباید رقیب بخش خصوصی باشد.
جهانگیری درباره بدهکاری به پیمانکاران گفت: دولت ما به پیمانکاران و جاهای
مختلف بدهیهای زیادی دارد؛ نمیخواهیم راجع به گذشته صحبت کنیم، اما
دولتی در اوج منابع نفتی، با اوج بدهی تحویل دولت بعد میشود.
وی با بیان اینکه امسال از نظر اقتصادی مشکلاتی داریم، گفت: درآمدها به
شدت کاهش یافته و وصولی بودجه در 3 ماه اخیر نسبت به رقم مصوب حدود 55 درصد
است.
معاون اول رئیس جمهور گفت:اختیاراتی در قانون رفع موانع تولید داریم که امیدواریم بخش زیادی از بدهیها به روشهای دیگر پرداخت شود.
جهانگیری افزود: امیدواریم این پروژه 158 کیلومتری آزادراه آبیک ـ چرمشهر در مدت زمان کوتاهی مثلا تا 2 سال به اتمام برسد.
ایران با درآمد سرانه سالیانه 4 هزار و 520 دلاری (برمبنای گزارش بانک جهانی) جزو کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا به شمار می آید.
بانک جهانی در فهرستی، کشورهای جهان را به لحاظ
درآمد سرانه تقسیم بندی کرده بود. در این تقسیم بندی کشورهایی که تولید
سرانه در آنها یک هزار و 45 دلار یا کمتر باشد، کم درآمد؛ کشورهایی که
تولید سرانه در آنها بیش از یک هزار و 45 تا 12 هزار و 746 دلار باشد، میان
درآمد؛ و کشورهایی که تولید سرانه در آنها بیش از 12 هزار و 746 دلار
باشد، پردرآمد دسته بندی شده اند.
همچنین چهار هزار و 125 دلار، مرز درآمد متوسط رو به بالا و متوسط رو به پایین در گروه "میان درآمدها" در نظر گرفته شده است.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدای اقتصاد، به این ترتیب ایران با
درآمد سرانه سالیانه 4 هزار و 520 دلاری (برمبنای گزارش بانک جهانی) جزو
کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا به شمار می آید. با این وجود نگاهی به
وضعیت درآمد سرانه در کشورهای همسایه و منطقه، نشان می دهد که ایران از
لحاظ این شاخص، با وضعیت مطلوب فاصله دارد.
درآمد سرانه از تقسیم تولید ناخالص داخلی کشور بر جمعیت به دست می آید.
کارگران می گویند سیاستهای کنترل تورم دولت خیلی روی اقلام مصرفی آنها تاثیرگذار نبوده و روند افت قدرت خریدشان همچنان ادامه دارد به نحوی که هزینه هر خانوار ۴ نفره در ماه ۳.۲ میلیون تومان شده است.
تامین معیشت و تنظیم دخل و خرج از بزرگترین و
مهمترین چالشهای خانوارهای ایرانی است و همه افراد جامعه از پُردرآمد و کم
درآمد تا بی درآمد را با خود درگیر می کند. با این وجود، این مسئله برای
اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه مانند خانوارهای کارگری از اهمیت ویژه تری
برخوردار است و آنها با فشار بیشتری چالش های معیشتی و کسری درآمد را لمس
می کنند.
بررسیها نشان می دهد متناسب نبودن افزایشهای سالیانه حقوق و دستمزد با
رشد یکباره قیمتها در مقاطع مختلف زمانی، باعث شده تا خانوارهای کارگری
نتوانند ارتباط منطقی بین درآمدها و هزینه های خود برقرار کنند؛ از این رو
آنها اغلب مجبور میشوند بخشهایی از نیازهای زندگی خود مانند تفریحات،
سفرها، حتی بخشی از درمان و تحصیلات فرزندان را بزنند تا بتوانند منابع
اندک مالی برای مخارج مهم تر مانند مسکن و خوراک داشته باشند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، نمایندگان کارگری مرتبا در طول
سالیان متمادی بر این نکته تاکید دارند که افزایش مستمر قیمت کالاها و
خدمات مصرفی، باعث شده تا آنها همیشه با کسری معیشتی مواجه باشند. از سویی،
ناتوانی دولتها و مصلحت اندیشیهای صورت گرفته باعث شده تا آنها در
بسیاری از سالها حتی نتوانند از افزایش دستمزدی به میزان رشد نرخ تورم
برخوردار شوند.
افت شدید قدرت خرید کارگران حداقل بگیر
شاید به جرات بتوان گفت یکی از بدترین دورانهای معیشتی کارگران در سالهای
اخیر در جریان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در فاز اول رقم خورد که پس
از آن، بازارها با افزایشهای یکباره و ناگهانی قیمتها مواجه بود. کارگران
معتقدند فاصله بین درآمد واقعی و هزینه های آنها در چند سال اخیر به شدت
افزایش یافته است.
در اولین سال اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، دولت به منظور مهار بازارها
اقدام به افزایش بسیار ناچیز حداقل مزد کارگران گرفت و در آن سال با وجود
تورم بالا، دستمزد کارگران تنها ۹ درصد افزایش یافت و این اقدام دستوری
دولت باعث تشدید شکاف بین هزینه ها و درآمد کارگران شد؛ به ویژه اینکه پس
از آن، دولت نتوانست در مهار بازارها و قیمتها موفق باشد و موجی از
افزایشهای غیرمنطقی قیمتها در کشور شکل گرفت.
حال در دو سال گذشته که دولت تدبیر و امید کارش را آغاز کرده، مرتبا
گزارشهایی از کاهش سرعت رشد قیمتها داده می شود و دولت معتقد است به
دنبال بهبود سطح کیفیت زندگی مردم و کاهش هزینه های خانوار است اما کارگران
میگویند باید ببینیم دولت چه محاسبه ای را در کدام اقلام انجام داده و
طبق آن نرخ تورم کاهش یافته است، چون قیمت اقلام مصرفی خانوارهای کارگری در
حال افزایش بوده و باعث تضعیف قدرت معیشتی آنها شده است.
به عقیده کارگران، دولت بیش از ۳۰۰ قلم کالایی که ممکن است حتی یکبار نیز
در زندگی آنها وارد نشود را بررسی و نرخ تورم را اعلام میکند در حالی که
برای آنها کاهش هزینه های خوراک، مسکن، تحصیل، بهداشت و درمان، حمل و نقل و
مواردی از این دست اهمیت دارد.
هزینه خانوار ۴ نفره ۳.۲ میلیون تومان شد
غلامرضا عباسی در گفتگو با مهر درباره آخرین تحلیلهای کارگری از وضعیت
معیشت خانوار و همچنین قدرت خرید کارگران گفت: درست است که دولت در دو سال
گذشته توانسته بازارها را آرام کند ولی هنوز قیمتها در حال افزایش است و
کارگران بهبودی در کیفیت زندگی خود احساس نمی کنند.
دبیرکل کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ایران اظهارداشت: به گفتن نیست
که دولت بخواهد مرتبا گزارش تورمی بدهد، چون کارگران و قشر حقوق بگیر باید
این کاهش هزینه ها و تقویت قدرت خرید را در زندگی خود لمس کنند و بهتر شدن
قدرت خرید در سفره ها دیده شود.
عباسی ادامه داد: در سال گذشته هم دولت در زمان تعیین حداقل مزد عنوان می
کرد، تورم کم شده است اما برای کارگران قابل قبول نبود چون بازار این را
نشان نمیدهد. اگر تورم کم شده باید قدرت خرید کارگران بیشتر شود، در حالی
که چنین نیست و اقشار کارگری برای تامین هزینه های زندگی خود با مسائل و
چالشهای جدی مواجه اند.
این مقام مسئول کارگری کشور اظهارداشت: در شرایط فعلی، حداقل مزد ۷۱۲
هزارتومانی کارگران با خط فقر قابل مقایسه نیست و فاصله زیادی بین این دو
وجود دارد. متاسفانه با وجود اینکه حداقل دستمزد تعیین شده توان تامین
هزینه های کارگران را ندارد اما بسیاری از نیروی کار همین میزان را نیز
دریافت نمی کنند و ما اطلاع داریم که این مصوبه درباره بسیاری از کارگران
رعایت نمی شود.
دریافتی یک سوم کارگران زیر ۷۰۰ هزار تومان در ماه
وی ادامه داد: در زمستان سال گذشته برآوردها نشان می داد هزینه معیشت یک
خانوار ۴ نفره ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که این میزان دستکم در
سالجاری به بیش از ۳ میلیون تومان تا ۳.۲ میلیون تومان افزایش یافته است.
با این وجود، تقریبا قریب به اتفاق مشمولان قانون کار چنین دریافتی هایی
ندارند.
به گفته عباسی، در حال حاضر حداقل دریافتی یک خانوار ۴ نفره با هزینه های
آن مطابقتی ندارد. دستکم یک سوم از کل مشمولان قانون کار کشور حداقل بگیر
هستند که حداقل مزد ۷۱۲ هزارتومانی حتی نمی تواند هزینه های ۱۰ روز اول ماه
را نیز تامین کند.
دبیرکل کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ایران تصریح کرد: دولت باید تلاش
کند از طریق اجرای برخی طرحهای حمایتی مانند سبد کالای ماه مبارک رمضان
که برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفته، برخی گروه های
کارگری را نیز مورد حمایت قرار دهد. چه اشکالی داشت دولت برای کمک معیشتی
کارگران برنامه ریزی می کرد و یا حتی توزیع برخی اقلام برای آنها را با ۵۰
درصد تخفیف انجام میداد.
افزایش 2 برابری آزادراهها در دولت فعلی
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم ایجاد تغییر ساختاری در راهآهن کشور و اینکه برنامهریزی برای افزایش دو برابری سطح آزادراههای فعال در ایران در طول دولت فعلی صورت گرفته است، اظهار کرد: با آغاز به کار کنارگذر جنوبی تهران یکی از اصلیترین گرههای ترافیکی منطقه حل میشود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، عباس آخوندی در مراسم کلنگزنی آزادراه کنارگذر جنوبی تهران با بیان این مطلب تصریح کرد: شهر تهران با توجه به فشارهای جمعیتی بالایی که در سالهای گذشته متحمل شده است، امروز از لحاظ ترافیکی و حملونقل فشارهای سنگینی را تحمل میکند. از جمعیت ساکن 12 میلیونی این شهر گرفته تا ثبت آمار ورود و خروج 1.5 میلیون نفری به این منطقه در طول شبانهروز این مساله را نشان میدهد که باید برای وضعیت حملونقل شهر تهران فکری جدی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه برنامههای توسعهای حملونقل بر مبنای پروژههای ریلی خواهد بود، اظهار کرد: در کنار پیگیری طرحهای مهمی چون قطارهای حومهای که باید در سالهای آینده برای آنها برنامهریزی ویژهای صورت گیرد، قطعا نمیتوان از توسعه جادهها چشمپوشی کرد.
آخوندی ادامه داد: در این بین با توجه به قرارگرفتن محورهای مواصلاتی تهران در مسیرهای ترانزیتی شرق به غرب و جنوب به شمال کشور بخش عمدهای از ترافیک وارد حوزههای نزدیک به این منطقه میشود. از حدود 213 هزار کیلومتر محور شریانی و غیرشریانی فعال در کشور 50 هزار کیلومتر در محدوده مرکز قرار گرفته که اوج فشار را از نظر حجم ترافیک تحمل میکند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت آغاز به کار کنار گذر جنوبی تهران تاکید کرد: با افتتاح این پروژه و افتتاح محور آزادراه دیگری که منطقه چرمشهر را به شریفآباد و از آنجا پردیس متصل میکند، بخش قابل توجهی از ترافیک جنوبی، غربی و شرقی تهران به جای ورود به حوزه پایتخت از محورهای آزادراهی عبور میکند که این موضوع در کاهش ترافیک و آلودگیهای شهری نقشی مهم خواهد داشت.
وی همچنین از برنامهریزی برای افزایش دو برابری سطح آزادراههای فعال در ایران در طول دولت فعلی خبر داد و گفت: در حال حاضر 2300 کیلومتر آزادراه فعال داریم که باید به 5200 کیلومتر افزایش یابد. البته در برنامههای بلندمدت و طرح جامع حملونقل این عدد باید به بیش از 10 هزار کیلومتر برسد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر بخواهیم بحث ایفای نقش جدی ایران در ترانزیت منطقه را از شعار به عمل تبدیل کنیم، باید شبکه 5000 کیلومتری آزادراهها، 20 هزار کیلومتری بزرگراهها و 23 هزار کیلومتری راههای اصلی به یکدیگر متصل شده و تمام نقاط مهم کشور را تحت پوشش خود قرار دهد که امیدواریم این مهم با مشارکت بخش خصوصی عملیاتی شود.
آخوندی در پایان صحبتهای خود ضمن قدردانی از تلاش پیمانکاران برای پیشبرد اهداف راهسازی کشور خاطر نشان کرد: بدهی 5000 میلیارد تومانی به پیمانکاران به هیچ عنوان عددی کوچک نبوده و به معنی آن است که دولت از این محل برای خود تامین اعتبار کرده است. برخی پیمانکاران در این شرایط کار خود را ادامه میدهند که نشان از برنامهریزی کلان آنها در حمایت از اهداف توسعهای کشور دارد.
مدیر عامل مخابرات استان تهران هرگونه ایجاد اختلال این شرکت در دسترسی مشترکان ADSL مخابرات به تلگرام را رد کرد.
علیرضا صیدی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، در این باره که در موارد متعدد مشترکانی که از ADSL مخابرات برای دسترسی به شبکههای اجتماعی موبایل استفاده میکنند دچار مشکل شدهاند توضیح داد: از نظر فنی چنین امکانی وجود ندارد که ما بخواهیم دسترسی مشترکان خود به یک شبکه خاص را محدود کنیم.
وی با تاکید بر اینکه اعمال فیلترینگ و محدودیت دسترسی به سایتها از سوی مراجع دیگری تعیین میشود، افزود: در نهایت دسترسی به این شبکهها برای ما مانند اپراتورهای موبایل زیانی به دنبال نداشته و حتی دارای منفعت محسوب میشود، چرا که مشترکان برای دسترسی به این شبکهها حجم بیشتری اینترنت خریداری میکنند.
صیدی همچنین عنوان کرد: از سوی دیگر از نظر فنی این امکان وجود ندارد که ما بخواهیم چنین اقدامی انجام دهیم چرا که ما تنها بستر دسترسی به اینترنت را فراهم میکنیم.
به گزارش ایسنا، طی ماههای اخیر برخی مشترکان اینترنت مخابرات از اختلال و دشواری در دسترسی به تلگرام گلایه کردهاند البته به تازگی سایر کاربران تلگرام که از دیگر ارایهکنندگان خدمات اینترنت سرویس میگیرند نیز نسبت به گذشته با کندیهایی مواجه شده و در موارد متعدد اختلالات مختلفی را تجربه می کنند.